Isnin, 16 April 2012

PKR Sabah sedia beri kerusi kepada pembangkang lain

FREE MALAYSIA TODAY

Ketua Umum PKR berpendapat pembangkang akan mempunyai peluang lebih cerah pada PRU-13 jika wujud perlawanan satu lawan satu dengan BN.



KOTA KINABALU: PKR sedia memberi beberapa kerusinya kepada Parti Maju Sabah (SAPP) dan parti pembangkang lain pada PRU-13, kata Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Ketua Umum PKR berpendapat pembangkang akan mempunyai peluang lebih cerah pada PRU-13 jika wujud perlawanan satu lawan satu dengan BN.

“Kita (PKR) bersetuju untuk melepaskan beberapa kerusi yang ditandingi pada pilihan raya umum lepas untuk memberi laluan kepada parti pembangkang di Sabah, khususnya SAPP.

“Kita juga sedang dalam perundingan dengan beberapa tokoh politik di Sabah untuk tujuan yang sama dalam kita mewujudkan perlawanan satu lawan satu dengan BN,” katanya kepada pemberita selepas menghadiri sebuah forum ekonomi di Tanjung Aru dekat sini, hari ini.

Bagaimanapun, beliau tidak menamakan tokoh-tokoh yang dimaksudkan kerana masih dalam proses perundingan.

Anwar, yang juga Ketua Pembangkang, berharap parti-parti lain dalam pakatan pembangkang juga menunjukkan keterbukaan dan tidak sesekali membuat kenyataan yang dilihat “agak sombong” mengenai parti pembangkang lain di Sabah kerana tujuan parti-parti pembangkang berkenaan adalah sama.

`Politik kenegerian

Selain PKR, Pakatan Rakyat turut dianggotai oleh PAS dan DAP.

“Bagaimanapun, kita berharap parti pembangkang di Sabah turut mendukung perjuangan Pakatan Rakyat dan tidak mengamalkan politik yang bersifat kenegerian.

“Saya sendiri memantau trend politik di Sabah yang berpaksikan perjuangan kenegerian. Bagi Pakatan, apa yang penting ialah perjuangan untuk rakyat Malaysia tanpa mengira kaum, agama dan keturunan,” katanya.

Ketika ditanya sama ada Pakatan mengenal pasti pemimpin untuk dijadikan sebagai ketua menteri Sabah jika pembangkang memenangi pilihan raya umum akan datang, Anwar berkata: “Kita dalam Pakatan Rakyat sentiasa berunding. Apabila tiba masanya, mereka sendiri (Pakatan Rakyat dan parti pembangkang di Sabah) akan mencadangkannya.”

Mengenai janji PKR untuk menghapuskan hutang pinjaman Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTPN) jika Pakatan memerintah, Anwar berkata beliau yakin perkara itu boleh dilaksanakan.Bernama

9 ulasan:

John Winchester berkata...

That only gimmick and PKR tricked

lisa berkata...

Hard to believe that PKR would actually give the seats to other opposition parties.

lisa berkata...

We'll just have to wait and see whether PKR is true to its words.

Tanpa Nama berkata...

PKR Sabah kini makin lemah, kerana itu mereka sanggup buat demikian.

Caldina berkata...

Itu PKR yang cakap. DAP, PAS apa cerita? Ini "perjanjian" PKR dan SAPP. Bagaimana dengan STAR?

Caldina berkata...

Tiada satu lawan satu, pembangkang boleh gulung tikar sajalah.

Hamdan Hadillah berkata...

PKR tahu jika lawan lebih dari 1 mungkin kekalahan kepada PKR sebab itulah PKR dengan rela hati memberikan kerusi kepada parti pembangkang tempatan.

Mumbai berkata...

eleh.. gimik si Anwar saja tu.. kenapa hanya PKR? kenapa bukan Pakatan??

Mumbai berkata...

sedangkan pilihanraya kecil Batu Sapi pun Anwar tidak mampu memberikan peluang kepada SAPP untuk bertanding satu lawan satu dengan BN, inikan pula pilihanraya umum..