Rabu, 11 April 2012

Ku Li sokong tuntutan Bersih

MOHD ZAILANI ABD RAHMAN

Tengku Razaleigh Hamzah

KOTA BHARU - Veteran Umno, Tengku Razaleigh Hamzah secara terbuka menyokong tuntutan Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih) bagi memperbaiki sistem pilihan raya di negara ini.

Susulan laporan akhir Jawatankuasa Pilihan Khas Parlimen (PSC) mengenai pilihan raya, yang diluluskan oleh Dewan Rakyat awal minggu lalu, Bersih 2.0 yang tidak berpuas hati dengan laporan panel itu, mengumumkan akan mengadakan perhimpunan Duduk Bantah Bersih 3.0 di Dataran Merdeka akhir bulan ini.

Kerajaan pimpinan Datuk Seri Najib Tun Razak mengumumkan pembentukan PSC Berhubung Penambahbaikan Pilihan Raya berikutan perhimpunan Bersih 2.0 Julai lalu.

“Kita mahu peranan media lebih adil dan bebas. Begitu juga dengan penggunaan jentera dan kakitangan kerajaan ketika pilihan raya tidak boleh disalahgunakan.

"Kita mahu pilihan raya benar-benar adil dan bebas,” kata beliau.

Ahli Parlimen Gua Musang ini berkata demikian ketika menjawab soalan penonton pada Bicara Perjuangan dan Pelancaran Angkatan Amanah Merdeka (Amanah) di Kelantan Trade Centre semalam. Turut hadir pada majlis itu ialah bekas pemimpin Pemuda Umno Kelantan, Dr Zayadi Awang Noh.

Ketika ditanya sama ada Amanah menyokong dan akan menyertai himpunan Bersih 3.0, Tengku Razaleigh yang juga Ketua Umno Bahagian Gua Musang berkata, jawatankuasa itu belum bermesyuarat untuk menentukan perkara tersebut.

“Terpulang kepada ahli untuk membuat keputusan, jadi saya serah kepada ahli-ahli Amanah sama ada hadir atau tidak pada perhimpunan tersebut,” katanya.

Tiada ulasan: