Khamis, 12 April 2012

Gempa: Indonesia tarik balik amaran tsunami

sinar harian

Gempa kuat, tsunami menuju pantai Aceh

[TERKINI] BANDA ACEH - Indonesia menarik balik amaran tsunami - kira-kira enam jam selepas gempa bumi kuat melanda bahagian utara Sumatera petang ini.

Pusat Amaran Tsunami Pasifik juga membatalkan amaran tsunami yang dikeluarkan kepada negara-negara Lautan Hindi termasuk Malaysia.

Badan Meteorologi, Klimatologi dan Geofisika (BMKG) Indonesia menarik balik amaran tsunami yang dikeluarkan berikutan gempa bumi berkekuatan setelah setelah beberapa gempa susulan reda malam ini.

"BMKG secara rasmi menamatkan amaran awal tsunami," kata Ketua Pusat Gempa Bumi dan Tsunami BMKG Suhardjono di Jakarta pada 7.45 malam setelah mendapat pengesahan bahawa kejadian gempa bumi itu tidak menimbulkan tsunami.

Pihak berkuasa sebelum ini mengeluarkan amaran awal tsunami kepada penduduk kawasan pantai di Aceh, Sumatera Utara, Sumatera Barat, Lampung dan Bengkulu, berikutan gempa bumi kuat itu.

Bagaimanapun, gempa bumi itu didapati hanya menimbulkan tsunami setinggi 80 sentimeter di Meulaboh, daerah Aceh Barat dan 60 sentimeter di wilayah Sabang.

Meulaboh termasuk wilayah yang relatif dekat dengan perairan Pulau Simeulue, tempat berlakunya gempa bumi kuat itu.

Sementara itu, pakar gempa bumi dari Universiti Andalas (Unand) Padang Dr Badrul Kamal Mustafa turut mengesahkan berakhirnya potensi berlaku gelombang tsunami pasca gempa di Simeulue, Aceh.

Beliau berkata berdasarkan kiraan had waktu berlakunya gelombang tsunami, ia dijangka tiba di Padang pada 7.32 malam waktu tempatan.

Bagaimanapun, Dr Badrul Kamal berkata beliau amat bersyukur tsunami tidak berlaku.

Aceh digegarkan gempa bumi berkekuatan 8.9 pada skala Richter di 364 kilometer ke barat daya daerah Simeulue.

Gegaran kuat daripada gempa itu turut dirasakan negara jiran termasuk Malaysia dan Thailand.

Dalam pada itu, laporan Bernama menyebut bahawa Thailand telah menarik balik amaran tsunami berikutan tiada ancaman tsunami di negara itu berikutan kejadian gempa bumi berukuran 8.6 pada skala Richter melanda Aceh.

Amaran itu ditarik balik oleh Pusat Amaran Bencana Kebangsaan malam ini.

Perdana Menteri Yingluck Shinawatra berkata walaupun amaran itu ditarik balik namum negaranya masih berada dalam keadaan berjaga-jaga kerana kemungkinan berlaku gegaran susulan.

Katanya keadaan paras ombak meningkat juga dilaporkan di Laut Andaman di luar pesisiran Thailand.

"Kami akan terus memantau keadaan untuk beberapa jam lagi," katanya. Terdahulu, Yingluck mengadakan mesyuarat tergempar Kabinet di Rumah Kerajaan di sini dengan menggerakkan pelan kecemasaan tsunami.

Sebelum itu perintah berpindah ke kawasan lebih tinggi dikeluarkan di enam wilayah selatan negara itu iaitu Krabi, Phuket, Phangga, Ranong, Satul dan Trang. - Bernama

Tiada ulasan: