Ahad, 1 April 2012

Gantung Parlimen: Kemahuan Najib?

K Suresh, Malaysia Chronicle


Mungkin ada udang di sebalik batu apabila Najib mengumumkan pada awal minggu ini mengenai ketakutan beliau terhadap situasi gantung parlimen- yang merupakan kebiasaan di India, Britain dan tempat-tempat lain- ini mungkin berlaku hasil daripada keputusan pilihan raya umum ke-13 nanti.

“Itu akan menjadi hasil yang terburuk” kata beliau kepada Kelab Koresponden Luar Malaysia yang baru dirasmikan di Kuala Lumpur.

Kenyataan Najib jika diteliti, membawa maksud bahawa keadaan juga buruk jika pengundi memilih untuk menamatkan pemerintahan BN atau Pakatan Rakyat dengan memberi parti yang menang itu sebuah majoriti mudah.

“Tidak mungkin Najib akan tiba-tiba sahaja berfikiran terbuka setelah memberi amaran kepada rakyat pada minggu lepas di Beruas tentang jangan memperjudikan masa depan dengan mengundi pembangkang.

Kemungkinan pertama

Tafsiran yang lebih jelas terhadap kenyataan Najib berkemungkinan adalah antara dua daripada yang berikut.

Kemungkinan pertama ialah kenyataan yang jelas bahawa parlimen tergantung wujud di Semenanjung Malaysia pada pilihan raya ke 12 pada 8 Mac 2008. Pakatan Rakyat yang diterajui oleh Anwar Ibrahim memenangi 80 kerusi parlimen dengan 51% undi diambil kira manakala BN mendapat 85 kerusi.

Ia juga mengambil 55 kerusi dari Sabah (24), Sarawak (30) dan Labuan (1) untuk membolehkan mereka mendapat 140 kerusi dengan selesa di Parlimen. Ia mengambil 112 kerusi untuk mendapat majoriti mudah dalam Dewan Rakyat yang mempunyai 222 kerusi. Pakatan telah mengambil satu kerusi di Sabah dan satu di Sarawak untuk mendapat keseluruhan 82 kerusi dalam Parlimen.

Tentang bagaimana senario menakutkan untuk BN itu timbul tidak perlulah dibincangkan lagi kerana ia sudahpun lama dilupakan. Apabila Mohamad tidak pergi ke Gunung, Gunung itu datang kepada beliau. Setelah ia berubah kedudukan, tidak mudah bagi gunung itu untuk kembali ke tempat asalnya pra 2008.

Apa yang penting di sini adalah Najib tidak mahu PRU 13 menjadi seperti PRU 12 dahulu. Apa lagi sekiranya nisbah kerusi PR kepada BN adalah 83:82 di Semenanjung.

Walaubagaimanapun, ia tidak mungkin sesuatu yang mudah untuk BN mengulangi pencapaian mereka di Johor (25:1) atau Terengganu (7:1). Juga ada beberapa kawasan di Perak dan Negeri Sembilan di mana BN mungkin terpaksa bergantung kepada “deposit tetap” mereka di Sabah dan Sarawak.

BN tidak mungkin meraih kejayaan selepas keputusan 2008 di Semenanjung dan berkemungkinan akan mengalami kekalahan di Malaysia Timur

Semakin hampir kepada PRU 13, BN sebenarnya tidak akan membaiki prestasi mereka pada 2008 apabila mereka cuma meraih satu kerusi di Sabah dan juga Sarawak.

Pada PRU yang akan datang pula, 10 kerusi parlimen- 6 di Sarawak dan 4 di Sabah- akan dimenangi oleh Pakatan menerusi DAP. Ini merupakan kawasan Cina. Kudat, Tawau, Sandakan dan Kota Kinabalu di Sabah di mana calon BN bukan dari UMNO akan bertanding di sana. Kecuali Kudat, 3 yang lain itu sudah dalam tangan pembangkang.

Di Sarawak, kita sudah ada Kuching, Sibu, Stampin, Sarikei, Lanang dan Miri. Semua ini menghadapi risiko tewas dibawah Sarawak United People Party (SUPP). DAP sudah menguasai Kuching dan Sibu. Orang Cina di negeri itu juga kecewa dengan BN kerana sumbangan Sarawak kepada BN diperkecilkan oleh mereka selepas 2008.

Tambahan lagi, ada kemungkinan pembangkang juga boleh menang di 4 kawasan lain iaitu Mas Gading, Seratok, Baram dan Bintulu. Ini adalah kerusi Dayak daripada parti bermasalah Sarawak Progressive Democratic Party (SPDP).

Cerita di Sabah juga memberansangkan kerana tidak semua 8 kerusi yang sedang dimiliki BN dengan calon bukan dari parti Umno itu boleh mereka menangi. Pensiangan, yang dimenangi Timbalan Menteri Wilayah Joseph Kurup selepas menang di mahkamah sudah dijangka akan jatuh ke tangan pembangkang. Kerusi itu dimiliki Parti Bersatu Rakyat Sabah (PBRS).

Kemungkinan Ke-dua

Anggapan BN adalah pembangkang tidak mungkin dapat menang apabila berhadapan dengan calon BN satu lawan satu.

Pakatan tidak setuju dengan ini, begitu juga dengan 2 lagi parti yang lain State Reform Party (Star) dan Sabah Progressive Party (SAPP). Kita pula mahu bertanding di semua kerusi; Parlimen dan juga DUN Sabah. Sabah People’s Front (SPF) yang dikatakan ada kaitan dengan veteran Umno Lajim Ukin mungkin akan menyertainya dan ini adalah berita baik buat pembangkang.

Di sinilah kemungkinan yang kedua dan yang paling logik dan berkemungkinan besar akan berlaku.

Untuk kedua-dua Sabah dan Sarawak, Pakatan hanya boleh mendapatkan sokongan seperti yang diterima pada 2008 dengan mengagihkan kerusinya kepada tiga parti komponen PKR, DAP dan PAS. Ini mudah untuk parti yang berasal dari Semenanjung itu.

Peringkat yang seterusnya akan dicapai apabila parti komponen Pakatan berunding dengan satu atau dua parti pembangakan negeri-negeri itu termasuk Kita peringkat negeri untuk mencabar BN di mana-mana kawasan satu lawan satu.

Sekiranya senario ini berlaku, BN akan menghadapi masalah besar di kedua-dua negeri deposit tetapnya itu. BN sudah pun sebenarnya semakin defensif terhadap Sabah dan Sarawak. Apabila menjelang PRU 13, pakatan BN mungkin sudah merasa terjerat.

Malangnya, Star, SAPP, Kita dan SPF berkemungkinan tidak akan menang kerusi yang cukup atau mana-mana kerusi sekalipun untuk ia dilihat sebagai keuasa ketiga yang cukup kuat. Perpecahan pihak pembangkang di Sabah dan Sarawak seperti yang kita dapat lihat sejak akhir-akhir ini dan pada 2008 akan memberi keuntungan besar kepada BN dan boleh juga memberikannya kemenangan secara automatik. Jika ini yang direncanakan oleh Najib maka pihak Pakatan haruslah berjaga-jaga.

3 blok dalam Parlimen bukan sesuatu yang mustahil

Di bawah kemungkinan ke-2, akan wujud tiga blok berasingan di Parlimen iaitu BN, Pakatan dan yang satu lagi dari Sabah dan Sarawak yang bolehlah memanggil diri mereka sebagai kuasa ke-3. Kuasa ke-3, yang merupakan mimpi buruk Najib boleh mencipta situasi parlimen tergantung yang amat ditakuti beliau.

Walaubagaimanapun, keadaan mungkin tidaklah sampai kepada parlimen tergantung sekiranya kuasa ke-3 bekerjasama dengan PR. Pendapat Pakatan pembangkang mudah sahaja: “di mana-mana kawasan yang kita tidak boleh menang di Sabah dan Sarawak, kita bantu sahaja orang lain untuk mendapatkannya iaitu parti tempatan.”

Jika ini tidak cukup untuk membuat Najib tidak tidur malam, kemungkinan yang satu lagi, ini yang difikirkan oleh kedua-dua BN dan PR.. Komuniti India tidak mempunyai satupun kerusi DUN atau parlimen di Semenanjung Malaysia. Tetapi, diperingkat parlimen, komuniti itu merupakan 67% pengundi.

Kerusi-kerusi ini yang boleh dimenangi mana-mana PR atau BN akan menjadi satu saingan sengit buat kedua-dua pakatan.

Yang dijangkakan oleh BN adalah kemungkinan parlimen tergantung. Mereka akan memberitahu Raja bahawa Pakatan bukanlah sebuah pakatan berdaftar dan parti yang ada dalamnya harus dilihat secara berasingan. Ini lah yang akan menjadikan teori Najib suatu kenyataan- tiada yang boleh menerajui Kerajaan Persekutuan.

Umno berharap bahawa perkara ini dengan bekalan semangat seperti yang berlaku di Perak pada 2009, akan memberi mereka cukup masa untuk membeli kuasa ke-3 daripada Pakatan, “dengan janji yang lebih menarik untuk Sabah dan Sarawak”.

Walaubagaimanapun, kumpulan Amanah yang baru ditubuhkan dalam Umno oleh Tengku Razaleigh Hamzah mungkin juga akan mahu meletakkan diri mereka di posisi yang lebih baik semasa perjanjian ini berlaku dan itu berita buruk untuk Najib. Tidakpun orang lain dalam pakatan parti beliau.

Yang jelas, masa depan politik di Malaysia boleh diraih sesiapa pun! Malaysia Chronicle

Tiada ulasan: