Selasa, 17 April 2012

Bersih 3.0 kembali: Sasar 500,000 disebalik berkemungkinan masalah

Maria Begum, Malaysia Chronicle


Tidak gentar dengan tanda-tanda yang Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak mempunyai niat untuk mencetuskan masalah, Bersih 3.0 mensasarkan kehadiran 500,000 pada perhimpunan April 28 nanti.

Menurut ahli jawatankuasa Bersih, Maria Chin Abdullah, ini bukanlah satu jumlah yang tidak realistik kerana duduk dalam perhimpunan ini akan diadakan di seluruh negara.

"Setengah juta. Ianya bukan hanya di Malaysia. Di peringkat global, kita nampak peningkatan dalam bilangan bandar yang menyertai. Di Dataran Merdeka, kami menjangka tidak kurang daripada 50,000," katanya pada Middle Malaysia podcast , dihoskan oleh perunding media Oon Yeoh.

"Jika mereka membiarkan kita dan hanya mengawal lalulintas, saya jangka kita boleh dapat ratusan ribu."

‘Negara polis’

Walau bagaimanapun, ia mungkin terlalu banyak untuk diharapkan dari pentadbiran Najib walaupun ia berjanji untuk lebih bebas dan demokratik. Dua contoh baru-baru ini adalah Akta Berhimpun Secara Aman, dan Kesalahan Keselamatan (Langkah-langkah Khas) Rang Undang-undang 2012 yang menggantikan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) yang drakonian.

Daripada memberi akses kepada rakyat untuk berhimpun secara aman dan perlindungan terhadap gangguan polis yang tidak wajar, undang-undang baru ini sebenarnya memberi kuasa yang lebih kepada pihak polis.

Ini telah memberi kebimbangan yang Najib akan menjadikan Malaysia sebuah 'negara polis' untuk memadamkan perbezaan pendapat yang semakin meningkat menjelang pilihan raya umum yang bakal menyaksikan perubahan rejim untuk kali pertama dalam 56 tahun.

Revolusi sosial

Bersih adalah sebuah gerakan menuntut pilihanraya bebas dan adil dan telah mengadakan perhimpunan pertama pada tahun 2007. Bersih yang kedua, 2.0 telah diadakan pada 9 Julai, 2011 walaupun polis telah bertindak kasar terhadap peserta perhimpunan seperti yang diperintahkan oleh pentadbiran Najib.

Mereka begitu takut akan tuntutan awam untuk pilihan raya yang bersih sehingga Najib juga mengharamkan pemakaian T-shirt kuning (warna Bersih) dan mengharamkan pergerakan Bersih.

Enggan ditakut-takutkan, lebih daripada 50,000 rakyat Malaysia dari seluruh negara berkumpul di Kuala Lumpur untuk berarak ke Stadium Merdeka pada 9 Julai 2011 - hari yang bersejarah sebagai titik revolusi sosial Malaysia.

Penunjuk perasaan telah disembur gas pemedih mata dan air asid dari meriam air. Namun mereka tidak lari tetapi duduk secara aman di tengah-tengah jalan dengan beribu-ribu anggota polis yang bersenjata menjerit pada mereka supaya bersurai.

Keberanian menjadi sumber inspirasi yang ditunjukkan oleh rakyat Malaysia menjadi tajuk utama di seluruh dunia. Kebanyakan diaspora dari Malaysia juga telah mengadakan perhimpunan di negara-negara tempat mereka tinggal. Tahun ini, seperti yang telah dijanjikan oleh Maria, bilangan bandar di peringkat global akan meningkat dengan ketara sebagai sokongan rakyat Malaysia di luar negara dalam usaha mereka untuk membantu dalam menuntut pilihanraya yang bebas dan bersih.

PRU ke 13 adalah yang terkotor sekali

Maria berkata, pilihan raya yang lepas tidak bersih dan tiada penanda aras. Rakyat Malaysia yang layak untuk pilihanraya yang bersih dan untuk PRU ke-13, tekanan bagi mereka lebih tinggi memandangkan pihak pembangkang mempunyai peluang yang lebih untuk menang.

"Suruhanjaya Pilihan Raya tidak bebas. BN tidak bersedia, mereka mahu Selangor kembali dan juga Pulau Pinang, jadi cabaran adalah lebih hebat dan BN benar-benar mahu memastikan bahawa perubahan tidak akan berlaku," kata Maria.

"Daftar pemilih yang terkini pada suku tahun ini masih lagi diragui, mereka masih bermain dengan IC ..., pengundi hantu ... dan sebagainya. Tujuan tindakan ini (Bersih 3.0) adalah menuntut apa yang tidak dihiraukan dalam Bersih 2.0. Ya, mereka telah bersetuju untuk dakwat kekal tetapi tidak ada dakwat kekal untuk pengundi pos. Tiada proses pembaharuan untuk proses undi pos. Proses itu tidak jelas, tidak ada rancangan yang jelas. Walaupun dalam tempoh berkempen, minimum 21 hari, mereka berkata 'kira-kira 10', di mana ini tidak termasuk pengundi di luar negara. "

Najib mulakan ‘tai-chi’

Sementara itu, walaupun memberi lampu hijau untuk perhimpunan Bersih 3.0, Menteri Dalam Negeri Hishammuddin Tun Hussein telah memberi isyarat ‘masalah’ bakal dihadapi penganjur perhimpunan.

Sambil membenarkan mereka berhimpun, Hisham dalam masa yang sama menyuruh Ambiga berurusan dengan polis untuk menjauhkan dirinya dari sebarang kritikan, manakala pihak polis pula berkata Dataran Merdeka tidak boleh digunakan sebagai tempat berhimpun.

Sikap saling melepaskan tanggungjawab antara satu sama lain telah mencetuskan kemarahan dari Pengerusi bersama Bersih, Ambiga Sreeenevasan.

"Kami tidak melihat apa-apa sebab mengapa Dataran Merdeka tidak sesuai memandangkan banyak acara pada baru-baru ini telah diadakan di sana, termasuk Ulangtahun ke- 205 Polis Diraja Malaysia," kata Ambiga dalam satu kenyataan

"Kami berharap PDRM yang akan membantu dalam memudahkan aliran trafik pada 28 April 2011 untuk BERSIH 3.0 kerana baru-baru ini mereka telah berbuat demikian dalam beberapa perhimpunan awam."Malaysia Chronicle

Tiada ulasan: