Khamis, 29 Mac 2012

Rafizi akan mendedahkan lebih banyak skandal NFC minggu depan

Melissa Lee, Malaysia Chronicle


Pengarah strategi PKR Rafizi Ramli akan terus mendedahkan skandal segar dalam kejatuhan RM250juta NFC dalam usaha untuk memaksa Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak bagi mengambil tanggungjawab dan bekerja keras untuk membersihkan rasuah kejatuhan RM250juta NFC.

Setakat ini, Najib dilihat sebagai tidak melakukan apa-apa untuk menghilangkan rasuah yang kian membesar dalam projek pembiakan lembu negara.

Menurut Rafizi, satu langkah baru oleh Najib untuk memanggil tender dan menggantikan pengurus semasa dengan pengawas baru adalah satu percubaan terselindung untuk menutup siasatan ke dalam skandal yang melibatkan keluarga menteri UMNO Wanita Shahrizat Jalil.

"Kerana cubaan tersebut adalah begitu jelas, saya tidak mempunyai pilihan tetapi untuk terus mendedahkan lebih banyak skandal di NFC, bermula minggu depan. Hanya dengan beban tekanan daripada rakyat, Najib akan dipertanggungjawabkan untuk kesilapan beliau, seperti dalam kes Shahrizat Jalil (keluar dari kabinet)," Rafizi berkata dalam satu kenyataan pada hari Rabu.

Pembida baru

Projek Pusat Fidlot Negara telah dianugerahkan kepada NFC Corp, sebuah firma swasta yang dimiliki oleh suami dan anak-anak Shahrizat Jalil, yang juga ketua sayap Wanita Umno. Keluargnyaa dituduh menyalahgunakan kuasa mereka dan memanfaatkan pinjaman lembut kerajaan untuk membeli kondominium mewah serta barangan peribadi yang lain-lain termasuk cuti di luar negara.

Menteri Pertanian Noh Omar telah menimbulkan tanda tanya sehari yang lalu apabila beliau memberitahu Parlimen bahawa kerajaan mungkin memanggil tender untuk pembida baru bagi mengambil alih projek dari keluarga Shahrizat yang dibayangi.

Ia menyebabkan kebimbangan bahawa pentadbiran Najib mungkin menggunakan pengawas baru sebagai alasan untuk menamatkan siasatan dan membantu untuk menutup silap keluarga Shahrizat dan pemimpin tertinggi Umno yang lain termasuk bekas Perdana Menteri, Abdullah Ahmad Badawi dan Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin.

"Isu utama ialah peranan Najib Abdul Razak dalam menganugerahkan projek RM250juta untuk NFC, walaupun beliau sedar bahawa NFC, syarikat yang dimiliki oleh ahli keluarga Shahrizat Abdul Jalil itu, mempunyai tiada pengalaman dalam bidang ini. Najib tidak memberi maklum balas kepada isu ini. Sebaliknya, langkah untuk membuka tender baru menunjukkan niatnya untuk menindih kesilapan," kata Rafizi.

Tiada butiran yang diberi kepada pihak awam setakat ini

Pemimpin PKR telah banyak mendedahkan salahlaku pengarah NFC, dengan kemarahan orang ramai yang memuncak dalam penangkapan Salleh Ibrahim -bos NFC dan suami Shahrizat.

Rafizi juga menentang tender tersebut, berkata bahawa ia tidak perlu dipanggil tanpa menyiapkan audit yang menyeluruh dan menyiasat Najib, Abdullah dan Muhyiddin.

"PM telah mengumumkan pembekuan aset NFC, tetapi operasinya, perbelanjaan dan struktur aset NFC dan syarikat-syarikat berkaitan dengannya masih berjalan seperti biasa. Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin telah mengumumkan pelantikan juruaudit bebas untuk menyiasat NFC. Tetapi kita tidak diberitahu tentang skop pengauditan ini, siapa juruauditnya dan bila laporan audit akan dibentangkan di Parlimen," kata Rafizi.- Malaysia Chronicle

Tiada ulasan: