Jumaat, 30 Mac 2012

Mansuh PTPTN antara manifesto PRU 13

Oleh: Mohd Martin Kahar



KUALA LUMPUR : Pakatan Rakyat dijangka melancarkan manifesto pilihanraya umum ke-13 pada 29 April ini di Melaka.

Ketua Angakatan Muda KEADILAN (AMK), Shamsul Iskandar Mohd Akin (gambar) berkata salah satu perkara yang menjadi keutamaan dalam menifesto itu adalah pemansuhan pinjaman Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasaional (PTPTN).

“Ya mansuh PTPTN adalah menjadi keutamaan kepada kita. Kita mahu mewujudkan sistem pendidkan percuma kepada rakyat Malaysia,” katanya ketika ditemui Keadilan Daily di Bangunan Parlimen hari ini.

Sebelum itu, Shamsul mempengerusikan mesyuarat Pemuda Pakatan Rakyat yang turut disertai Ketua Pemuda PAS, Nasrudin Hassan dan Pengerusi DAP Negeri Sembilan, Anthony Loke.

Shamsul berkata, selain PTPTN, manifesto itu juga turut mengandungi hasrat Pakatan Rakyat memansuhkan Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU) 1971 yang selama ini mengongkong mahasiswa.

“Kita juga akan mengumumkan beberapa insentif kepada golongan muda dan keluarga muda,” katanya.

Minggu lalu isu pemansuhan PTPTN menjadi topik hangat apabila Ketua Umum KEADILAN, Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam ceramahnya di di Lukut, Negeri Sembilan, 22 Mac lalu berjanji memansuhkan PTPTN apabila Pakatan Rakyat berjaya menawan Putrajaya.

Pembatalan itu kata Anwar selaras dengan agenda Pakatan Rakyat untuk memberikan pendidikan percuma kepada rakyat seperti digariskan Buku Jingga.

Tiada ulasan: