Ahad, 18 Mac 2012

Manifesto atau ‘money-fiesta’?

Oleh Daing Yahya


Katanya.... pilihan raya kali umum kali ini akan menjadi pilihan raya ‘money-fiesta’. Apa tidaknya, kempen Najib dan Muhyidin di sana-sini terus dengan menabur wang atas nama kebajikan untuk rakyat. Ini memberi gambaran seolah-olah itulah manifesto kerajaan UMNO-BN – tabur wang di sana-sini tanpa menghiraukan hutang negara yang semakin hari semakin meningkat.

Dalam kes kerajaan menabur wang, ada pepatah menyebut, daripada memberikan ikan, ada lebih baik kita berikan joran dan umpan. Itu lebih bermanfaat dalam jangka masa panjang dari memberi ikan yang esok lusa akan habis dimakan atau membusuk, selepas itu rakyat kembali kelaparan.

Jika itu berlaku (beri duit), adakah kerajaan UMNO-BN akan setiap bulan memberikan peruntukan atau subsidi untuk membiayai rakyat yang memerlukannya? Adakah ini akan menjadi amalan dan dasar UMNO-BN? Jika demikianlah duduk ceritanya, ini adalah satu dasar yang tidak masuk akal.

Kita boleh menerima apa jua pembiayaan kerajaan kepada rakyat dalam bentuk pemberian wang menerusi beberapa keadaan, biasanya dalam keadaan kecemasan. Contohnya, bencana alam atau sesuatu keadaan yang tidak dijangka. Itu kita boleh terima sebagai tanggungjawab dan amanah kerajaan. Maka berilah wang atau apa saja peruntukan, ianya baik sekali.

Tetapi dalam kes ini, hujan tak ada, guruh tak ada, wang rakyat terus ditabur tanpa mempedulikan kesan jangka panjang baik kepada negara dan juga rakyat. Sudahlah begitu, cara pemberian itu juga sangat diragui proses dan kaedahnya.

Jika kita melihat kemungkinan yang boleh berlaku dari tabiat memberi sogokan wang ini, sebenarnya macam-macam boleh jadi.

Sudahlah duit rakyat habis, hutang belum dapat dibayar dan kini terus rugi. Inilah gambaran bahawa manifesto kerajaan UMNO-BN hanyalah sebuah money-fiesta – pesta duit untuk kroni UMNO-BN. Ianya jauh menyimpang dengan manifesto setiap kerajaan yang mahu membangunkan negara ke arah kemakmuran ekonomi dan kestabilan sosial.

Katanya… Tun Daim Zainudin pun dah mula buat bising apabila satu lagi aset rakyat Felda mahu di‘money-fiesta’kan oleh UMNO dengan menyenaraikan FGVH ke bursa saham. Daim tahu ini strategi licik UMNO untuk tujuan bailout kuasanya yang semakin terhakis di hati rakyat. Untuk bailout kuasa UMNO mudah sahaja, iaitu dengan wang, bukan kredibiliti dan akauntabiliti!

Katanya lagi…berdasarkan prestasi ekonomi semasa dan reputasi kerajaan Najib, rakyat di negeri Malaysia Timur sudah mula cenderung untuk menyokong Pakatan Rakyat, barangkali tsunami dari timur itu boleh menyumbang kepada keruntuhan hegemoni kuasa politik UMNO-BN.

Malah katanya lagi…Najib dan para propagandisnya terus menyerang Anwar Ibrahim dan melaga-lagakan Pakatan Rakyat dengan memutarbelitkan isu Yahudi yang dicampuradukkan dengan isu Israel dan Zionisme melalui media kawalan UMNO-BN, sedangkan menikus apabila diajak bersemuka dalam debat perdana bersama dengan Anwar Ibrahim. – Roketkini.com

Tiada ulasan: