Selasa, 13 Mac 2012

Keputusan Shahrizat utk 'menipu rakyat': PKR beri amaran pada Najib jangan alih perhatian

Wong Choon Mei, Malaysia Chronicle


DIKEMASKINI Seperti yang dijangka, Menteri Umno Shahrizat Jalil tunduk kepada tekanan untuk berundur, walaupun mendakwa akan meletak jawatan, dia telah memberi gambaran palsu seperti yang dinyatakan pengkritik, mencerminkan dirinya yang tidak ikhlas dan toleransi Umno terhadapnya, ataupun sokongan, bagi perbuatan rasuah di kalangan elit pemerintah.

Pada 8 April, apabila penggal saya sebagai senator berakhir, saya akan meletak jawatan sebagai menteri,” kata Sharizat kepada pemberita pada hari Ahad.

Bagaimanapun, bagi naib presiden PKR N. Surendran, kenyataan itu adalah "Cubaan terang-terangan untuk menipu orang ramai supaya berfikir bahawa Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan BN telah mengambil tindakan ke atas skandal NFC dan Shahrizat akan bertanggungjawab ke atas perbuatannya".

"Oleh kerana Perkara 43 Perlembagaan Persekutuan, menteri mesti dilantik dari ahli Dewan Rakyat atau Dewan Negara. Kerana tempoh Shahrizat sebagai senator berakhir pada 8 April, jawatan menterinya juga wajib berakhir mengikut Perkara 43. Oleh itu, bagaimana Shahrizat boleh berkata yang dia akan meletak jawatan pada 8 April? Malah, dia dengan tidak malunya berpaut pada jawatan menteri sehingga ke saat akhir, "kata Surendran dalam satu kenyataan.

Helah untuk menipu rakyat yang Najib akhirnya mengambil tindakan

Malah, sejak hari Sabtu, media UMNO cuba untuk menyelamatkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak daripada dikaitkan dengan skandal RM250 juta NFC, dengan menenangkan orang ramai yang marah pada ahli parti mereka bahawa Shahrizat akhirnya akan meletakkan jawatan.

Mengikut akhbar harian NST, Sharizat dijangka mengumumkan perletakkan jawatannya dalam beberapa hari yang akan datang dan akan berbuat demikian dalam siding akhbar yang dijangka akan diadakan petang ini.

"Shahrizat memberitahu kami bahawa dia mahu untuk melepaskan kedua-dua jawatannya. Dia tidak setuju dengan cadangan bahawa dia hanya meletakkan jawatan sebagai menteri tetapi kekal sebagai Ketua Wanita Umno sehingga pemilihan parti akan datang. Dia merasa tiada keperluan untuknya berbuat begitu. Oleh itu, dia telah membuat keputusan untuk melepaskan kedua-dua jawatan, "NST memetik kenyataan seorang ketua Wanita Umno negeri.

Tetapi pada akhirnya, Shahrizat telah dibenarkan berpaut pada jawatan Wanita. "Selepas banyak berfikir, saya telah memutuskan untuk meneruskan tugas yang diamanahkan kepada saya," katanya.

Perubahan fikiran di saat akhir telah menyakitkan hati ramai rakyat Malaysia. "Ini membuktikan bahawa UMNO tidak mempunyai keupayaan, kecenderungan atau bertanggungjawab terhadap pemimpin yang bersalah. Adakah kerana begitu ramai pemimpin Umno sendiri yang penuh noda?" kata Surendran.

Mengalih perhatian daripada hubungan Najib-Kazakhstan

Pemimpin PKR, yang mengetuai pendedahan perjanjian mencurigakan NFC, adalah antara mereka yang merasa ada sesuatu yang tidak kena apabila media Umno mencanangkan laporan mengenai niat Shahrizat untuk berhenti. Mereka berkata perletakan jawatannya sudah lama tertunda, dengan penemuan terbaru ini ia menjadikan kedudukan politiknya tidak mampu lagi dipertahankan.

Selain itu, mereka memberi amaran, Najib dan Umno tidak boleh mengharapkan rakyat Malaysia untuk berpuas hati atau PKR untuk berhenti menyelidiki episod rasuah termasuk hubungan perniagaan NFC ke Kazakhstan, dimana ini telah mengaitkan pula Najib kepada kes ini, menjadikannya ia sukar untuk diselindungi lagi.

"Jika dia tidak meletakkan jawatan seperti mana laporan itu, saya mengucapkan tahniah kepada Datuk Seri Shahrizat kerana melakukan perkara yang betul. Harapan daripada rakyat adalah pemegang jawatan awam tertinggi mestilah lebih telus dalam urusan sedemikian. Ia menjadi tanggungjawab PKR untuk melihat kes ini selesai walaupun banyak tekanan diberi pada kita untuk berhenti," kata pengarah strategi PKR Rafizi Ramli kepada Malaysia Chronicle.

Rakan sekerja Rafizi menyuarakan kesungguhan bahawa Pakatan Rakyat yang dipimpin oleh Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim tidak akan berhenti mendedahkan mahupun mendesak mereka membuat siasatan menyeluruh, walaupun ia melibatkan Najib sendiri.

"Seluruh negara telah menyeru agar dia meletak jawatan selama beberapa bulan tetapi dia telah ingkar dan memberi semua jenis alasan sehinggalah timbul cerita Kazakhstan. Kemudian, dengan tiba-tiba, dia merasa bertanggungjawab untuk mengundur diri bukan sahaja untuk jawatan Kabinet tetapi juga jawatan Wanita Umno," naib presiden PKR Tian Chua memberitahu Malaysia Chronicle.

"Ini jelas cara Najib mengalihkan perhatian dari dirinya sendiri kerana dia sekarang juga di bawah penelitian untuk salah lakunya sendiri berikutan urusan NFC di Kazakhstan. Peletakan jawatan Shahrizat itu hanyalah salah satu tekanan dari Pakatan Rakyat yang telah berjaya diselesaikan, tetapi masih jauh lagi perjalanan rakyat jika ingin wang itu kembali kepada mereka. Yang pasti, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia dan polis akan mengelak daripada memberi bantuan."

Tiga berita mengejutkan

Malah, tiga berita yang mengejutkan telah didedahkan minggu lalu. Satu daripadanya adalah NFC telah membeli sebuah pangsapuri mewah bernilai RM1.7 juta di Kazakhstan untuk digunakan sebagai pejabat dan urusan perniagaan di sana. Namun, menandatangani memorandum persefahaman untuk mengimport daging lembu atau ternakan adalah di luar bidang kuasa yang diberikan kepada pengurusan NFC, projek pembiakan lembu negara yang bertujuan untuk membekalkan sehingga 40% daripada keperluan daging Malaysia.

Projek ini telah dianugerahkan kepada keluarga Shahrizat, yang telah dituduh menggunakan pinjaman kerajaan bernilai RM250million untuk membeli kondominium mewah termasuk di Singapura dan barang-barang peribadi yang lain termasuk membiayai percutian mewah ke luar negara.

Hubungan dengan Kazakhstan ini serta-merta menimbulkan kemarahan rakyat Malaysia kerana anak perempuan Najib telah membuat hubungan dengan keluarga yang mempunyai kuasa politik di sana pada tahun lepas. Malah, pihak Najib sendiri dituduh korupsi kerana membawa sebilangan besar tetamu menggunakan wang rakyat untuk menghadiri parti pertunangan yang merupakan majlis peribadi mereka di sana.

Lagi dakwaan yang dibuat oleh Rafizi adalah Najib sekali lagi telah meluluskan pembayaran bil melebihi RM400, 000 untuk membiayai parti pertunangan anak perempuannya di Kuala Lumpur. Walaupun Pejabat Perdana Menteri menegaskan bahawa Najib telah membayar bil itu sendiri, PM telah gagal menjawab 8 tuduhan Rafizi untuk membersihkan namanya dari penyalahgunaaan kuasa.

"PKR akan terus menyeru untuk mereka menunjukkan sikap bertanggungjawab. Sekarang sudah jelas bahawa Shahrizat akan melakukan perkara yang betul, Najib seharusnya lebih bermoral untuk memastikan tiada apa lagi yang akan diselindungkan dan melakukan segala yang perlu untuk mendapatkan setiap sen bagi RM250million itu kembali. Dia juga perlu memastikan bahawa mereka yang bertanggungjawab akan dipertanggungjawabkan," kata Rafizi.

'Pengubahan wang haram' ke Singapura

Laporan ketiga yang mengejutkan datang dari MP PJ Utara, Tony Pua dari DAP, yang menuduh anak Shahrizat - Wan Shahinur Izran Mohamad Salleh – melakukan pengubahan "wang haram" NFC di Singapura. Jika benar, modus operandinya adalah sebuah kisah klasik bagaimana pemimpin BN telah membawa wang keluar dari negara ini untuk dimasukkan ke dalam akaun di luar negara.

Integriti Kewangan Global telah melaporkan bahawa satu trilion ringgit dibawa keluar dari Malaysia dalam bentuk aliran tunai yang keluar secara haram sejak tahun 2000, dan walaupun pakar menjejaki ketelusan berprestij yang berpusat di New York menawarkan untuk membantu menjejaki wang ini, pentadbiran Najib telah menolak tawaran itu.

Menurut Tony, Izran, yang juga merupakan pengarah di NFC telah menjual sebuah syarikat makanan dan minuman, didakwa ditubuhkan di republic itu menggunakan dana yang diberi kepada firma itu untuk tujuan penternakan lembu. Tindakan Izran adalah sama seperti pengubahan wang haram, kata Tony, menggesa pihak polis untuk membekukan aset luar negara NFC sementara siasatan dijalankan bagi memastikan dana awam dapat dikembalikan.

"Ini membuktikan bahawa pengarah NFCorp sama ada melupuskan atau menyembunyikan aset di Singapura. Kami menyeru pihak polis untuk bukan sahaja untuk menyiasat pelupusan aset di Singapura tetapi juga mencari berapa banyak dana pinjaman NFCorp yang telah dipindahkan ke Straits Beverages sebelum ia 'dijual' kepada pihak lain untuk sejumlah wang yang tidak diketahui, "Tony memberitahu satu sidang media pada Jumaat.Malaysia Chronicle

Tiada ulasan: