Jumaat, 30 Mac 2012

Cari pemenang PRU-13 melalui debat Anwar-Najib

Yaakub Dasan,


RANTAU PANJANG: Sudah sampai masanya debat terbuka di antara pemimpin utama Barisan Nasional (BN) dan Pakatan Rakyat (PR) diadakan bagi membolehkan rakyat menilai ketokohan peneraju negara selepas pilihan raya umum (PRU) ke-13.

Lagi pun semalam Tun Dr Mahathir Mohamad secara berterus terang memberitahu sukar meramalkan keputusan PRU ke-13 disebabkan banyak analisis yang dibuat mengambarkan pelbagai pandangan.

Kata bekas perdana menteri itu ada pihak menyebut prestasi BN meningkat, namun ada pihak lain mengambarkan keadaan sebaliknya.

Timbalan Exco Kerajaan Negeri, Abdul Fatah Harun berkata, hanya melalui perdebatan terbuka seperti yang diamalkan di banyak negara maju membolehkan rakyat membuat penilaian secara lebih adil dan saksama.

“Lagi pun sebelum ini sudah ada pihak yang sedia menganjurkan perdebatan antara Dato’ Seri Najib Razak, Dato’ Seri Anwar Ibrahim dan penulis blog kontroversi Raja Petra Kamaruddin.

“Perdana Menteri perlu membuat keputusan secepat mungkin bagi membolehkan perkara itu berjalan dengan teratur dan bukannya membuat pelbagai alasan bagi mengelakkan debat diadakan,” katanya di sini.

Baru-baru ini pengasas Wikileaks, Julian Assange sedia menganjurkan debat tersebut. Bagaimanapun media pro Umno memberi gambaran sebaliknya dengan mendakwa Anwar enggan berdebat dengan Raja Petra.

Sedangkan pada 22 Mac lalu Anwar yang juga Ketua Pembangkang menyatakan persetujuan berdebat dengan Raja Petra Kamaruddin dan Perdana Menteri serta telah memberi jawapan melalui Twitter kepada Assange.

Abdul Fatah yang juga Adun Bukit Tuku berkata, sekarang orang ramai tertunggu-tunggu untuk mengikuti debat tersebut dan ia sudah menjadi topik paling hangat di kedai-kedai kopi di merata tempat.

Tiada ulasan: