Sabtu, 4 Februari 2012

Protes siswa 19 Feb jika Azizan terus pertahan AUKU



Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM) sedia menggerakkan mahasiswa untuk mengadakan protes di Wisma Darul Aman 19 Februari ini jika Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Azizan Abdul Razak masih "terus mempertahankan" Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU) dan akta yang mirip dengannya.

NONEPengerusinya Ahmad Syukri Ab Razab (kiri) berkata berkata tarikh itu dipilih kerana ia merupakan hari bekerja di negeri itu (Ahad) dan membolehkan ramai mahasiswa dari Lembah Kelang - yang bercuti - turun menyertainya.

"Bagaimanapun keputusan mengadakan perhimpunan bergantung kepada keputusan mesyuarat jawatankuasa PAS Pusat pada 12 Januari ini.

"Jika beliau menarik balik kenyataan yang mempertahankan AUKU dan lain-lain, kita akan batalkan protes itu," katanya ketika dihubungi Malaysiakini.

SMM antara antara pihak yang mendesak Azizan menarik balik hukuman penggantungan ke atas lima mahasiswa Kolej Universiti Insaniah (KUIN) yang digantung April lalu kerana memprotes tindakan KUIN mengosongkan asrama mereka di Alor Setar.

Bagaimanapun, tempoh penggantungan ke atas empat daripadanya sudah berakhir.

Tindakan Azizan mempertahankan tindakan KUIN itu mengundang kritikan keras kumpulan mahasiswa sebelum ini, diikuti kritikan pemimpin pembangkang, aktivis peguam dan kumpulan NGO.

Sementara itu, dalam satu kenyataan, Ahmad Syukri memohon agar jawatankuasa PAS turut melibatkan wakil mahasiswa dalam pertemuan dengan Azizan pada 12 Februari ini.

Katanya, ia bagi membolehkan maklumat daripada kedua-dua pihak disampaikan terus kepada pimpinan tertinggi PAS dan bagi mengelak kegagalan teknikal seperti isu memorandum yang tidak sampai ke tangan Presiden PAS.

Tiada ulasan: