Ahad, 26 Februari 2012

Kami Rasa Dihargai - Warga Emas

Oleh Naeem Raffi


KLANG : Amalan kepimpinan Kerajaan Negeri yang berjiwa rakyat dan telus dalam membahagikan hasil negeri kini menerima maklum balas positif daripada setiap lapisan masyarakatnya.

Warga emas tidak terkecuali menerima manfaat ini apabila mereka diraikan dalam Program Jom Shopping dengan pemberian baucer bernilai RM100 untuk mereka membeli barangan keperluan di pasaraya terpilih.

Program Jom Shopping di DUN Pelabuhan Klang kali ke-9 hari ini menyaksikan 100 warga emas yang berdaftar di bawah Program Skim Mesra Usia Emas (SMUE) dibawa membeli belah di Pasaraya Giant Bukit Tinggi, Klang.

Salah seorang peserta program Zainal Abidin Yun,72 berkata kepimpinan yang dibawa oleh Pakatan Rakyat ini sewajarnya diberi pujian dan diambil contoh oleh kepimpinan negeri mahupun pusat dalam menjaga kebajikan rakyat.

"Ini satu usaha bagaimana kerajaan mampu mqembantu rakyat walapun pemberian ini tidak begitu besar tetapi ia tetap meringgankan beban.

"Bagi negeri-negeri lain, ambilah penganjuran ini sebagai contoh dalam membantu meringgankan beban rakyat terutamanya warga emas.

Sementara itu bagi Zainah Ghani (gambar),74 berkata bantuan seumpama ini meringgankan bebannya yang berdepan dengan kos perbelanjaan bagi merawat penyakit sendi lututnya.

Ibu tunggal yang hilang keupayaan untuk berdiri hampir 5 tahun ini turut menzahirkan rasa berterima kasih kepada keperihatinan kerajaan negeri.

"Mak cik perlukan banyak duit untuk kos perubatan kaki mak cik.

"Terima kasih banyak-banyak, Mak cik sebelum ini tidak pernah terima sumbangan warga emas seperti ini,"katanya.

Program Jom Shopping ini adalah lanjutan dari Program Skim Mesra Usia Emas (SMUE) yang dilancarkan pada Jun 2008, selepas genap 100 hari Pakatan Rakyat membentuk kerajaan negeri.

Setakat ini, Kerajaan Negeri telah memperuntukkan antara RM5 juta hingga RM10 juta untuk program ini berdasarkan keperluan semasa.

Baucer ini diagihkan kepada semua Pusat Khidmat Rakyat DUN di seluruh negeri Selangor dan wakil rakyat atau pegawai penyelaras DUN akan menetapkan tarikh untuk membawa warga emas ini membeli-belah.

Penyelaras DUN Pelabuhan Klang, Suhaimi Mohd Nor berkata penganjuran program ini mendapat hangat dari kalangan warga emas.

Namun, masih terdapat sebilangan kecil masyarakat yang terkongkong dalam fahaman politik sempit, sedangkan kerajaan negeri tidak pernah memilih kasih dalam pemberian seumpama ini.

"Kita sebagai Pentadbir DUN dalam rangkaian usia emas ini, kita memberi manfaat kepada mereka mengikut sistem tahun, kita memberi baucer ini mengikut giliran, setakat ini kita masih ada baki hampir 5000 warga emas yang belum berkesempatan kita bawa untuk membeli belah di DUN Pelabuhan Klang ini,"katanya.

Bagi memberi peluang kepada warga yang berumur 60 tahun dan ke atas untuk menikmati hasil negeri, kerajaan negeri turut menyediakan kemudahan iaitu Skim Takaful dan Khairat Kematian berjumlah RM 2,500.00.

Tiada ulasan: