Selasa, 10 Januari 2012

Penyebar fitnah tidak boleh lepas tangan

Muhammad Faizal,

KUALA LUMPUR: "Kita sebagai sebuah negara yang berjiran antara Indonesia dan Malaysia, kita perlu hidup dalam kerangka demokrasi yang adil serta jujur demi kepentingan rakyat untuk maju bersama-sama," jelas Naib Presiden Partai Bulan Bintang Indonesia, Fathur Rahman.

Beliau yang ditemui sejurus keputusan fitnah II Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim, semalam menyifatkan keputusan tersebut tidak hanya kepada Anwar sahaja tetapi adalah tuntutan rakyat.

"Saya melihat ia bukannya keputusan yang dilakukan kepada seorang pemimpin bernama Anwar tetapi kepada tuntutan rakyat yang mahukan pengadilan yang telus dan adil, bukan untuk kepentingan peribadi Anwar.

"Saya berharap bahawa sistem pengadilan di Malaysia terus berkembang dan konsisten dalam merangka menjaga hak asasi manusia dan menegak keadilan, itu yang paling penting," jelasnya.

Tambahnya lagi, ketika ditanya tentang kenyataan fitnah yang diperkatakan sebelum ini, beliau mengharap persoalan tersebut perlu diperjelaskan oleh pihak yang bertanggungjawab dalam penyebaran tersebut.

"Tentang isu fitnah yang telah dimainkan oleh pihak tidak bertanggungjawab, saya rasa ia perlu dijelaskan kepada rakyat dan pihak tersebut tidak boleh lepas tangan begitu sahaja setelah mereka memburukkan imej seorang pemimpin yang dihormati negara-negara luar.

"Sistem pengadilan di Malaysia perlu bersih dari campur tangan pihak luar agar segalanya berlaku secara telus, dengan cara ini sahaja rakyat akan kembali menghormati sistem keadilan sesebuah negara," sambungnya lagi.

Tambahnya, di Indonesia sistem pengadilan telah dilakukan sepenuhnya di mana rakyat akan menjadi pemantau kepada sistem pengadilan agar ia dilakukan secara adil dan jujur.

Sebelum itu, Fathur telah datang ke negara ini sejak hari Ahad lagi bagi mengikuti perjalanan keputusan isu Fitnah II.

Dalam pada itu, hubungan baik Anwar bersama Partai Bulan Bintang itu telah lama dan sering kali perbincangan diadakan apabila Anwar berkunjung ke Indonesia.

Tiada ulasan: