Ahad, 29 Januari 2012

Masa untuk Dr M yang “ketinggalan zaman” utk berfikir “di luar kotak”

Maria Begum , Malaysia Chronicle



Bekas Perdana Menteri Mahathir Mohamad sudah ketinggalan zaman kerana mahu terus dengan dasar-dasar yang berasaskan kaum, walaupun ini telah gagal untuk mencapai keputusan sosio dan ekonomi yang diingini, Mahathir harus cuba untuk berfikir di luar kotak atau akan terus ditinggalkan oleh seluruh dunia, warga terkemuka dan pemimpin-pemimpin pembangkang memberi amaran pada hari Khamis.

"Ini adalah pemikiran pada awal tahun 70-an, selepas 13 Mei 1969 rusuhan perkauman. Namun begitu, ramai orang tidak bersetuju dengannya, dan kemudian melalui beberapa dekad, ia telah terbukti sebagai dasar yang palsu dan sesat," Ramon Navaratnam, pengerusi Pusat bagi Kajian Dasar Awam, memberitahu Malaysia Chronicle.

"Bukan sahaja masa dan orang berubah, Malaysia amat memerlukan dasar yang memenuhi keperluan rakyat. Sebagai contoh, pengagihan ekonomi dan peluang-peluang pendidikan perlu berasaskan kepada keperluan dan bukan pada warna kulit seseorang. Ini secara automatik akan memanfaatkan orang Melayu, yang masih merupakan sebahagian besar rakyat termiskin di negara ini, walaupun dasar-dasar kerajaan yang berasaskan kaum dimasukkan lebih daripada 40 tahun yang lalu. "

Menghantar isyarat kepada Najib

Ramon dan penganalisis politik lain merujuk kepada komen Mahathir yang ditulis pada blog Chedetnya, berhujah bahawa adalah lebih baik untuk melambatkan pembangunan daripada kerap mengeluarkan dasar-dasar yang berasaskan kaum dan risiko pertempuran etnik di negara ini.

Kepada pemimpin-pemimpin Pakatan Rakyat, Mahathir menghantar isyarat kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak bahawa beliau akan menentang sebarang langkah untuk meliberalisasikan negara atau mengubah politik perkauman yang diamalkan oleh kerajaan campuran BN.

"Saya tidak fikir Mahathir peduli langsung tentang rakyat Malaysia atau ekonomi. Beliau hanya berminat untuk meletakkan Mukhriz, anaknya mencapai presiden Umno dan menggunakan ahli tegas parti itu untuk menjatuhkan Najib. Mahathir takut jika Najib sebenarnya boleh menyimpan janji-janji pembaharuan dan melancarkan MEB, yang sudah pasti akan menjadi kekuatnnya. Sebagai contoh, jika kita mempunyai tender terbuka, bagaimana kroni beliau akan dapat cari makan? Kita mesti ingat Dr M yang memerintah Malaysia selama 22 tahun yang panjang dan beliau menyalahgunakan negara ini dan sistem dengan perlahan tetapi pasti," naib presiden PKR Tian Chua memberitahu Malaysia Chronicle.

Sementara itu, Mahathir membongkak tentang keberkesanan pemerintahan kuku besinya. Beliau juga merujuk kepada Dasar Ekonomi Baru (DEB) yang dilaksanakan pada tahun 1971 oleh bapa Najib.

Walaupun, DEB secara rasmi berakhir pada tahun 1990, jangka masa yang telah dilanjutkan dan pentadbiran Najib masih enggan untuk menetapkan mana-mana tarikh luput DEB. Walaupun Najib telah cuba untuk menggantikan dengan Model Ekonomi Baru atau MEB, beliau terpaksa menarik balik apabila berhadapan dengan Mahathir dan ahli tegas yang lain-lain Umno.

"Dunia telah mengakui bahawa Malaysia yang berbilang kaum berkembang lebih cepat daripada negara-negara membangun yang lain yang tidak mempunyai masalah kaum untuk dipertimbangkan. Ia adalah benar bahawa jika masalah kaum tidak menghantui Malaysia, pembangunan akan dipercepatkan. Tetapi apabila pengagihan kekayaan adalah sangat luas antara kaum, terdapat kemungkinan besar permusuhan akan berlaku di antara kaya dan miskin, "kata Mahathir.

"Permusuhan" sedemikian boleh membawa kepada keadaan huru-hara dan rusuhan, tambah Mahathir. Ini seterusnya akan menakutkan pelabur dan perniagaan, lagi membantutkan pertumbuhan ekonomi negara, beliau memberi alasan, "Oleh itu, ia adalah lebih baik bahawa pembangunan diperlahankan sedikit daripada kemusnahan berlaku kerana rusuhan itu."

Perkauman yang diinstitusikan

Malah rakan-rakannya tidak bersetuju dengan beliau. Ramon, yang membantu untuk mendraf DEB, dan merupakan bekas kakitangan awam atas mengingati sejarah yang berbeza daripada Mahathir.

"Terus terang, bukan dikagumi oleh negara-negara lain di dunia sebagaimana dituntut Dr Mahathir, dasar-dasar berasaskan kaum BN dianggap sebagai satu bentuk perkauman diinstitusikan oleh setiap kerajaan dunia pertama," kata Ramon.

"Kami telah cuba dasar berasaskan kaum, DEB dan keputusan benar-benar tidak seperti yang diharapkan. Perkauman semakin meningkat, jurang antara kaum telah meningkat dan begitu juga yang kaya menjadi lebih kaya. Tetapi serampang yang paling penting bagi mana-mana kerajaan - untuk mengurangkan atau menghilangkan peningkatan bilangan miskin dan tidak mampu berbuat apa-apa di negara ini tidak dicapai. Ini juga telah meningkatkan risiko ketidakstabilan etnik di negara ini dan ia tidak membantu apabila pemimpin-pemimpin tertinggi sengaja menyalakan api perkauman bagi memanipulasi emosi rakyat untuk faedah mereka sendiri. "- Malaysia Chronicle

Tiada ulasan: