Selasa, 17 Januari 2012

Kesal krisis air UMP Pekan berlarutan

Muhamad Fazli Abdul Rahim



Maklum balas yang diterima daripada pihak Jabatan Bekalan Air (JBA) Pahang rentetan isu krisis gangguan air ini antara lain menyatakan bahawa:

(1) Masalah bekalan air yang tidak stabil di UMP (Universiti Malaysia Pahang), Pekan akan berpanjangan sehinggalah suatu sistem bekalan air yang sempurna disiapkan untuk kampus berkenaan.

(2) Bagi mengatasi masalah tekanan air rendah adalah dengan menyalurkan bekalan air secara terus ke kampus dari Loji Air Peramu.

(3) Pihak kami menjangkakan kerja-kerja pemasangan paip ini siap di akhir tahun 2012.

Berikut adalah antara petikan maklum balas yang diberikan oleh pihak Jabatan Bekalan Air (JBA) Pahang dalam menjawab krisis air yang dialami oleh mahasiswa UMP Pekan.

Berdasarkan maklum balas yang diterima, krisis gangguan ini akan berterusan dalam satu tempoh jangka masa yang panjang.

Pihak kami mendesak dan menggesa agar projek pembinaan bekalan air secara terus dari Loji Air Peramu ke Kampus UMP Pekan dipercepatkan bagi menyelesaikan kemelut yang dialami.

Usaha yang dijalankan oleh pihak pengurusan universiti dalam menangani krisis ini sewajarnya diberikan pujian seperti menggunakan khidmat lori tangki air bagi penghantaran air ke kampus sebagai satu langkah sementara dalam meredakan permasalahan ini.

Namun sewajarnya hal tersebut dimainkan secara serius oleh pihak JBA Pahang yang berfungsi dan dipertanggungjawabkan dalam menyediakan kemudahan dan perkhidmatan tersebut.

Pihak kami bimbang krisis ini akan bertambah serius apabila beberapa bangunan baru seperti perpustakaan, pusat aktiviti pelajar dan bangunan fakulti pembuatan yang dijangka beroperasi secara penuh pada awal semesta hadapan, yang secara umumnya menyebabkan tekanan air menjadi lebih rendah.

Melihat kepada keadaan semasa yang mana kebanyakan kelewatan projek berlaku dalam proses pembangunan kampus Pekan, pihak kami kurang berkeyakinan projek tersebut akan disiapkan dalam tempoh jangka masa yang ditetapkan.

Oleh hal sedemikian pelbagai pihak yang akan terjejas akibat permasalahan tersebut seperti mahasiswa, pensyarah, pengusaha kafeteria dan pengurusan universiti sendiri.

Masyarakat setempat turut terjejas

Krisis gangguan air ini bukan hanya menjejaskan warga UMP Pekan tetapi turut menjejaskan masyarakat sekitar kampus.

Untuk makluman UMP Pekan serta masyarakat sekitar berkongsi sumber air yang sama iaitu sumber air daripada Loji Air Kuala Pahang.

Apabila terdapat banyak aduan yang diterima akibat gangguan air di UMP maka air akan disalurkan lebih ke UMP yang dalam masa yang sama masyarakat sekitar pula akan mengalami gangguan. Begitulah yang berlaku seterusnya.

Oleh hal sedemikian pihak kami menuntut pihak yang bertanggungjawab dalam menangani krisis ini mengambil tindakan yang sewajarnya agar kemelut ini akan dapat diselesaikan dengan segera.

Pihak kami mengharapkan pihak JBA Pahang bersedia menjawab permasalahan ini secara terbuka agar segala keraguan dapat diatasi dengan segera.

Sekiranya pihak JBA Pahang gagal mengatasi permasalahan tersebut saya memohon agar pihak kerajaan Negeri Pahang di bawah kepimpinan Datuk Seri Adnan Yaakob campur tangan agar kemelut dan permasalahan ini dapat diselesaikan dengan segera.

Penulis merupakan Yang Dipertua Majlis Perwakilan Pelajar Universiti Malaysia Pahang dan pengerusi Gerakan Mahasiswa Penggesa Air Kampus (GEMPAK).

Tiada ulasan: