Isnin, 30 Januari 2012

‘Jangan kurang ajar’, mana gambar Guan Eng? Polis mesti bersikap professional

Jackson Ng , Malaysia Chronicle


Siapa yang harus di taati pihak polis? Adakah mereka sendiri itu diluar batas undang-undang? Siapa yang bayar gaji mereka?

Jika anda kata BArisan Nasional (BN) atau Perdana Menteri Najib Tun Razak maka anda memang silap. Dan anda, seperti Ketua Polis dan orang-orangnya harus bersekolah semula dan belajar undang-undang yang paling asas dalam negara ini dan menghormatinya.

Apa yang saya sedang cakapkan ini?

Saya telah membawa ayah saya membuat laporan polis di balai polis trafik Datuk Keramat di Pulau Pinang mengenai satu kemalangan pada 26 Januari.

Saya perasan bahawa di kaunter resepsi balai itu ada digantung gambar Yang di-Pertuan Agong and dan Permaisuri. Di sebelahnya gambar PM Najib Abdul Razak. Semua ini baik untuk menunjukkan rasa hormat terhadap raja dan perdana menteri.

Walaubagaimanapun, tiada gambar Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng. Gambar yang pernah dihuni oleh gambar Dr Koh Tsu Koon, sebelum pilihanraya pada 2008 dibiarkan kosong.

Sengaja?

Adakah ini perbuatan yang sengaja untuk menghina Ketua Menteri yang sedia ada atau penafian kepada undang-undang negara dan hak demokrasi rakyat?

Saya ingin terus katakan kepada polis dan ketua polis: bersikap waraslah dan jangan kurang ajar sama rakyat dan undang-undang!

Polis, seperti juga semua penjawat awam lain dalam negara ini dibayar oleh cukai yang dibayar rakyat dan berkhidmat untuk rakyat bukan BN atau Pakatan Rakyat, mana-mana parti politik sekali pun atau ahli politik.

Penjawat awam sepatutnya dan seharusnya neutral dan taat setia kepada rakyat. Mereka harus menghormati hak demokrasi dan kemahuan rakyat. Mereka mesti berkhidmat dan menghormati kerajaan yang sedang memerintah sekarang!

Kerajaan persekutuan adalah Barisan Nasional. Perdana Menteri ialah Najib Razak dari UMNO.

Kerajaan negeri di Pulau Pinang ialah Pakatan Rakyat. Ketua Menteri ialah Lim Guan Eng dari DAP.

Bersikap professional

Penjawat awam, terutamanya polis, sila jangan akur kepada propaganda bodoh dan taktik BN. Jangan jadi seperti anjing bodoh yang tunduk dan akur kepada mereka yang tidak sepatutnya.

Anda sepatutnya membantu kerajaan yang dipilih untuk mentadbir dan kerajaan yang sedang mentadbir adalah yang dipilih oleh rakyat menerusi kotak undi setiap 5 tahun.

Malaysia akan menuju kepada kemusnahan, secara politik, sosial dan ekonomi sekiranya rakyat tidak dapat memahami konsep yang paling asas ini ataupun undang-undang asas negara.

Sila ingat bahawa kerajaan yang mentadbir Malaysia sekarang- samada negeri atau persekutuan hanyalah akan mentadbir paling lama pun 5 tahun. Setelah tamat tempoh penggal mereka, mereka juga seperti rakyat lain. Itulah undang-undang dan sila hormatinya.

Kegagalan menunjukkan rasa hormat kepada undang-undang ini akan menjadikan negara sebuah tempat tidak berundang-undang dan kucar-kacir.

Buat masa sekarang, saya berharap agar ini adalah suatu kesilapan – sejak 2008- bagi pihak pentadbiran balai polis Datuk Keramat kerana menunjukkan rasa tidak hormat terhadap Ketua Menteri yang dipilih rakyat.

Ketua Polis Pulau Pinang dan Ketua Polis Negara harus dipertanggungjawabkan dan mengambil tindakan segera dan mengikut protokol yang harus dipatuhi untuk pemimpin yang dipilih rakyat.

Inilah satu-satunya cara untuk mengembalikan keyakinan rakyat terhadap pihak polis yang seharusnya menjaga kepentingan rakyat- bukan ahli politik atau parti!

Jackson Ng ialah seorang wartawan yang telah bersara

Tiada ulasan: