Isnin, 9 Januari 2012

Ibrahim Ali: Nasib Anwar belum selamat jika Saiful kemuka rayuan


KUALA LUMPUR — Walaupun mahkamah membebaskan Datuk Seri Anwar Ibrahim atas tuduhan liwat namun Presiden Pertubuhan Pribumi Perkasa (Perkasa) Datuk Ibrahim Ali menegaskan “segalanya belum muktamad.”

Ini kerana jelas beliau, pihak pendakwaan masih boleh mengemukakan rayuan di Mahkamah Rayuan.

“Saya percaya pendakwa raya akan membuat rayuan supaya berlaku adil kepada (Mohd) Saiful (Bukhari Azlan), pengadu yang mengaku diliwat oleh Anwar.

“Jika pendakwa raya merayu (maka) proses keadilan belum selesai. Selepas Mahkamah Rayuan, (kemudian) ada lagi Mahkamah Persekutuan. Jadi segala-galanya belum muktamad,” kata Ibrahim dalam satu kenyataan ringkas.

Anwar, Ketua Umum PKR dan Ahli Parlimen Permatang Pauh hari ini dilepaskan dan dibebaskan dari tuduhan meliwat Mohd Saiful, bekas pembantu peribadinya tiga tahun lalu.

Hakim Mahkamah Tinggi Datuk Mohd Zabidin Diah membuat keputusan itu dengan alasan tiada keterangan yang menyokong keterangan mangsa selain pihak pendakwaan gagal membuktikan Anwar melakukan perbuatan itu.

Keputusan itu diraikan penyokong dan pemimpin Pakatan Rakyat serta keluarga Anwar yang turut hadir memberikan sokongan.

Menurut Ibrahim (gambar) yang juga Ahli Parlimen Pasir Mas ini, semua pihak perlu menerima keputusan itu dan jangan melakukan perkara yang boleh menimbulkan huru-hara.

“Sebelum ini ada pihak yang terang-terang menuduh mahkamah berat sebelah, konspirasi dan mahu rakyat menjadi hakim.

“Apa yang mereka mahu kata sekarang? Apakah mereka tidak percaya kepada keadilan mahkamah? Jika tidak serah kepada mahkamah rakyat,” katanya.

Tiada ulasan: