Rabu, 11 Januari 2012

Hampa seronok sangat ka Anwar tak bersalah?

Oleh Penarik Beca


Dhttp://umno-online.com/wp-content/uploads/2011/08/judge1.jpgah dua hari Celcom buat hal. Sampai malam ni. Hantaq mesej lambat sampai. Line Celcom broadband pun macam nak mintak penampaq.

Bila keluaq keputusan kes Datuk Seri Anwar Ibrahim pagi tadi, saya terus teringat kes Perak, negeri asal saya. Itulah yang saya beritahu kawan-kawan yang telefon saya. "Jangan seronok sangat," saya kata kepada yang menyokong Anwar.

Salah seorang dari mereka yang berada di perkarangan mahkamah memberitahu saya bahawa beberapa orang kuat Anwar dalam PAS, bergurau sinis dan bertanya, " bakaq mana? Tak nampak pun". Kawan saya itu beritahu, "dia tak mai, tapi dia tak sabotaj orang nak mai".

Petang tadi jumpa kawan-kawan di Restoran Thaqwa, termasuk seorang bekas Ahli Parlimen. Belum duduk lagi, depa macam tanya apa ulasan saya. Saya rasa gitu la. Harap sangat saya tak perasan macam orang nak tanya pulak.

Saya pun beritahu dalam loghat orang Perak: "Jangan jadi macam Yeop kite, mahkamah tinggi kate menteri beso. Mahkamah lepeh tu pulak, tumpo!"

Tak kisahlah tu. Saya yakin ramai yang fikir macam tu. Bagai yang dikatakan oleh wak yet paling lawak Datuk Seri Najib Tun Razak, belum muktamad.

Yang nak bajet macam innocent dan cuci najis yang tak habis-habis di hati dam mulutnya, dah pun bersuara.

Saya malas nak tulis apa-apa lagi. Saya dah beli maruku kat kedai minyak petang tadi. Ni sambil makan maruku, saya nak tengok apa penyokong Anwar tulis, apa pembenci Anwar tulis.

Saya juga nak bergelak ketawa puas-puas nak baca apa Raja Petra Kamarudin. Dari pagi tadi lagi, saya beritahu kawan saya, seorang pemberita Harakah, saya tak sabar nak nak tengok macam Raja Petra Kamarudin bajet diri macam best sangat. Saya beritahu kawan saya, kalau tak tepat apa dia tulis, saya jangka dia akan kata tu semua red herring. Macam-macam la dia akan kata untuk bajet diri dia tu macam bagus sangat.

Saya tidak menafikan jasa Raja Petra. Saya hargai susah payah dan penat lelah dia, walau dia pun macam saya dan orang lain, ada salah dan silap. Saya tak nak berlaku tidak adil kepada Mamat itu. Benda yang baik dia buat, sampai Akhirat pun tetap baik.

Yang saya nak buat satu sahaja, sambil makan maruku dan minum air sejuk, saya nak berhibur melihat asyiknya Raja Petra angkat-angkat diri dia sendiri dan ayat-ayat jakunnya terhadap diri sendiri. Harap tak marah, saya hanya nak berhibur!

Kalau anda pun nak berhibur setelah penat jugak buat beberapa kerja hari ni, mari baca "Who lost the plot?"
http://penarikbeca.blogspot.com

Tiada ulasan: