Sabtu, 14 Januari 2012

DAP gunakan ‘Youtube’ untuk kempen Malaysia lebih bersih


KUALA LUMPUR — Seorang wanita dengan wajah lesu berkongsi masalah dengan cucian pakaiannya dilihat menjadi taktik bau DAP dalam usaha menarik pengundi dalam jumlah yang lebih besar pada pilihan raya umum ke-13 yang dijangka tahun ini.

Video klip satu minit di Youtube itu ((http://www.youtube.com / watch?v=JGrcrVDY6y0) melihattkan seorang wanita yang melihat ibunya menggunakan jenama pencuci pakaian “BN” tetapi pakaian hanya kelihatan menjadi lebih kototr dalam setiap cucian.

Perkataan “rasuah” dilihat timbul dengan baju yang kotor dengan perkataan “PKFZ”, lembu, kondo, dan lain-lain,” jelas merujuk kepada skandal kewangan berkait dengan ahli-ahli politik dari keputusan Barisan Nasional (BN) kerajaan pusat.

Wanita berkenaan kemudiannya mengangkat satu botol bewarna Jingga dengan jenama “Pakatan,”terpampang logo untuk PKR, DAP dan PAS , dengan nota ia mengandungi unsur “CAT” — “cekap, akauntabel dan telus” — dan memasukkannya ke dalam cuciannya.

Dia senyum dengan kepuasan apabila kemeja yang dicuci menjadi putih bersih dan wanita terbabit menyampaikan amanat “Ubah sekarang, bersihkan Malaysia”.

Klip video berbahasa Melayu itu menunjukkan pengguna sejumlah hampir satu perempat juta komen di Youtube sejak ia dimuat naik awal minggu ini, dengan 2,818 ‘like’ dan 231 ‘unlike’.

Cucian ini ialah idea Ooi Leng Hang, untuk konvensyen kebangsaan parti itu minggu lepas.

Ooi, yang adalah salah seorang daripada enam anggota pasukan itu , yang juga bertanggungjawab mereka maskot kenyalang yang bermati-matian melawan Tan Sri Abdul Mahmud Taib, ketua menteri Sarawak dalam tinjauan negeri di Malaysia Timur tahun lepas.

Video bertajuk “Ubah lawan Taib” tersebar dengan meluasnya.

Pekerja tetap parti berusia 37 tahun itu memberitahu The malaysian Insider, video cucian tersebut memakan kos kurang daripada RM200 untuk dihasilkan termasuk bayaran pelakon, yang menurutnya bukan ahli kepada mana-mana parti politik Pakatan Rakyat.

“Tema konvensyen ialah ‘Ubah sekarang, bersihkan Malaysia’, tetapi saya mengandaikannya boleh juga digunakan untuk pilihan raya umum,” kata Ooi, seorang ahli pasukan publisiti berangka DAP diketuai oleh Hew Kuan Yau.

Ketua penerangan DAP Tony Pua berjanji lebih banyak muzik dan video-video akan datang kerana strateginya untuk pilihan raya umum, yang ramai percaya akan dilaksanakan tahun ini, dengan jangkaan Mac 2013 tarikh akhir. Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak telah menunjukkan tanda-tanda pilihan raya selepas reformasinya menendang dalam.

“Maklum balas amat positif dan telah memberi kami dorongan lebih besar melakukan lebih banyak dan jadi lebih kreatif menguasai imaginasi orang,” jelas Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara kepada The Malaysian Insider.

Ketua DAP Youth Anthony Loke katanya ia adalah satu daripada cara-cara paling berkesan untuk parti pembangkang pusat menyampaikan mesej mereka.

“Ia adalah lebih berkesan daripada mengedarkan risalah-risalah. Ia akan merebak dan merentasi sempadan-sempadan dan mencapai para penonton. Sebaik sahaja mereka melihatnya, mereka akan berkongsinya bersama rakan-rakan mereka di Facebook,” katanya.

Tiada ulasan: