Selasa, 10 Januari 2012

Apa saja demi selamatkan BN dari terus terjerumus

Anwar telah berulang-kali mengatakan bahawa Pakatan Rakyat pasti menguasai Putrajaya pada pilihan raya umum yang akan datang jika beliau dihumbankan ke penjara. Tetapi jika tidak, Pakatan tetap mempunyai peluang yang cerah untuk menumbangkan BN.

NONEAdalah sukar untuk meyakinkan rakyat yang merasakan diri mereka telah sekian lama ditipu oleh BN bahawa keputusan 'tidak bersalah' semalam sebenarnya bertujuan menyelamatkan BN daripada terus terjerumus.

Bagaimana pula dengan pengaiban dan label-label negatif yang dilemparkan oleh pemimpin-pemimpin Umno dengan tujuan memburuk-burukan keperibadian Anwar selama ini?

Itulah sebabnya saya katakan keputusan perbicaraan liwat II semalam tidak banyak dapat membantu nasib BN.

Mahkamah juga perlu menjawab mengapa ia menunggu sehingga sekarang membuat keputusan itu, selepas begitu banyak masa dan wang yang dicurahkan untuk perbelanjaan perbicaraan.

NONERakyat yang membayar cukai masih mempunyai alasan untuk tidak berpuas hati dengan cara BN memperkudakan mahkamah untuk kepentingan mereka.

Keputusan penghakiman yang memutuskan Anwar tidak bersalah meliwat pembantu peribadinya itu tidak bermakna bahawa badan kehakiman benar-benar bebas dan berkecuali. Bagaimanapun, sememangnya, itu adalah apa yang BN dan hakim-hakim akan kata.

Tetapi kebebasan badan kehakiman adalah satu persepsi dan ini bergantung kepada fakta-fakta tertentu, mereka perlu menerima apa yang rakyat memikirkannya.

Hakikatnya, bahawa pilihan raya umum akan datang perlu diadakan dalam masa kira-kira setahun dari sekarang dan BN telahpun terus tergelincir akibat pelbagai skandal dan sebagainya.

[Baca berita penuh]


ULASAN ini adalah pendapat peribadi penyumbang/penulis dan tidak semestinya mencerminkan pendirian sidang pengarang Malaysiakini.

Abdul Aziz Bari adalah pakar perlembagaan negara.

Tiada ulasan: