Selasa, 31 Januari 2012

52 Peratus Percaya Kerajaan BN

Post Pic


ANTARA POS.COM


KUALA LUMPUR: Lebih separuh orang awam di negara ini mempercayai kerajaan dengan satu per empat memuji pentadbiran Perdana Menteri Datuk Seri Najib Abdul Razak menguruskan kewangan dan ketelusan serta keterbukaan.

Perangkaan statistik bancian tersebut diperolehi hasil daripada kajian yang dilakukan oleh Edelmenan, salah sebuah firma perhubungan awam terkemuka di dunia

Bancian Trust Barometer 2012 yang disiarkan hari ini, bagaimanapun mendapati, walaupun 52 peratus daripada 1,000 responden mempercayai kerajaan, hanya 35 peratus membuat kesimpulan pegawai-pegawai kerajaan dan pentadbir boleh dipercayai.

Ketua eksekutif Edelman Asia-Pacific, David Brain, dalam pelancaran hasil bancian tersebut berkata walaupun statistik tersebut 'tampak tidak memberangsangkan...Malaysia tetap berkedudukan di tangga ke-9 daripada 25 negara bagi kategori keyakinan terhadap kerajaan'.

Mengikut bancian online tersebut kadar pukul rata kepercayaan global terhadap kerajaan adalah 38 peratus.

Bancian tersebut yang dijalankan dari 10 Oktober hingga 30 November tahun lalu, juga mendapati orang awam yang peka informasi di Malaysia tidak begitu mempercayai kerajaan.

Dalam kumpulan segmen terbabit, hanya 49 peratus mempercayai kerajaan dan 32 peratus lagi berkata pegawai-pegawai kerajaan mempunyai kredibiliti.

Kajian tersebut juga mendapati walaupun 70 peratus daripada mereka yang dibanci menyatakan mengendalikan kewangan dan bersikap telus dan terbuka adalah penting dalam membina kepercayaan pada kerajaan. hanya satu per empat yang bersetuju prestasi kerajaan dalam bidang berkenaan adalah baik.

Daripada 25 negara yang dijalankan bancian, 65 peratus percaya kepimpinan pengurusan kewangan adalah penting untuk membina kepercayaan terhadap kerajaan manaka dua daripada tiga pula berkata ketelusan adalah penting.

Hanya 19 peratus pula berasakan kerajaan menjalakan tugas dengan baik manakala hanya 16 peratus melihat pentadbiran tersebut telus.

Kajian tersebut juga mendapati 58 peratus rakyat Malaysia mempercayai pertubuhan bukan kerajaan (NGO), 47 peratus mempunyai keyakinan terhadap sektor perniagaan manakala 46 peratus mempunyai keyakinan terhadap media..

Tiada ulasan: