Sabtu, 28 Januari 2012

10 perkara hanya terdapat di Malaysia!

Alaa Soleiman, Malaysia Chronicle


Beberapa bulan yang lalu, saya berpindah ke Malaysia di Asia Tenggara. Walaupun ia bukan sebuah negara besar dengan tiada rizab yang banyak minyak, ia telah mampu untuk membina ekonomi yang kukuh dan mencapai tahap pembangunan dan kemajuan yang besar.

Semasa saya tinggal di Malaysia, saya dapat melihat perkara-perkara yang tidak ditemui di mana-mana negara lain yang saya telah pergi dan ia tidak sukar untuk membiasakan diri dengannya. Tetapi mereka menarik senyuman pada muka mana-mana warganegara asing yang melawat Malaysia kerana keunikan mereka.Marilah kita mengenalpasti sepuluh perkara yang ditemui hanya di Malaysia:

(1) Anda perlu mengambil kereta api untuk mendapatkan bagasi anda: Perkara pertama yang mengejutkan saya di lapangan terbang di Malaysia ialah walaupun lapangan terbangnya kecil berbanding lapangan terbang lain, penumpang mengambil kereta api untuk beberapa kali untuk tiba di ruang bagasi dan pasport. Saya tidak pernah melihat ini di tempat lain.

(2) Berhati-hati dengan garisan kuning: Apabila anda memandu di Malaysia, anda akan melihat banyak garisan kuning di jalan raya yang menunjukkan benjolan dan tanah yang tidak sekata yang boleh menggoncang kereta. Apa yang tidak masuk akal ialah bahawa kedua-dua barisan ini menunjukkan bahawa Kerajaan sedar tentang kecacatan di jalanraya tetapi tidak menjalankan penyelenggaraan, sebaliknya mereka mengecatkan amaran.

(3) Harga sebotol bir bersamaan dengan sekeping daging: Saya terpedaya dengan perangkap ini apabila saya memesan bir selain daripada makanan, rupanya saya membayar untuk dua makanan! Jadi mengapa dengan semua cukai ini ke atas alkohol?

(4) "Halal" di atas peti sejuk: Anda boleh mencari label lama pada segala-galanya di sini dan anda tidak boleh melihat di mana-mana negara lain. Dalam satu kedai alat kuasa, saya melihat pelekat ini pada peti sejuk! Mereka terlebih menggunakan label "halal" sama ada pada perkakas elektrik atau minuman ringan.

(5) Sepang, tetapi untuk siapa? : Salah satu benda yang indah di Malaysia bagi saya adalah kejohanan perlumbaan Formula. Ia adalah sangat bagus untuk tinggal di dalam sebuah negara yang menjadi tuan rumah pusingan perlumbaan F1 dunia. Walau bagaimanapun, apa yang membezakan Malaysia adalah bahawa apabila anda bercakap kepada orang ramai mengenai perlumbaan F1, ia adalah jelas bahawa tiada seorang pun yang menonton atau berminat dengan sukan ini. Untuk beberapa bulan yang lalu, saya telah cuba untuk menerangkan kepada pemilik restoran India apa itu F1 dan saya terus membeli makanan untuk terus menonton perlumbaan di TVnya. Kerana umumnya tiada siapa yang berminat dalam perlumbaan F1, saya tertanya-tanya mengapa mereka menjadi tuan rumah perlumbaan?

(6) Rakyat Malaysia, saya sukakan mereka! Ia adalah satu-satunya negara di mana orang lebih suka stesen minyak asing bukan kerana perkhidmatan yang baik atau kualiti petrol yang dijual, tetapi hanya kerana sesetengah orang tidak menyokong kerajaan supaya mereka tidak membeli gas dari stesen-stesen gas kerajaan. Inilah apa yang saya lihat dan diberitahu oleh beberapa teman-teman di sana. Dan saya tidak bersetuju dengan ini.

(7) Hujan yang kerap tetapi tiada air bersih: Biasanya, masalah utama mana-mana negara adalah kekurangan hujan dan paras air yang rendah, tetapi masalah di Malaysia adalah berbeza; maknanya hujan adalah banyak juga, tetapi anda tidak boleh minum air terus dari pili kerana loji rawatan air ditutup "untuk beberapa tahun" dan inilah yang memaksa pembelian air walaupun ia terdapat di sini dan banyak.

(8) Empat bahasa dan dia bukanlah seorang profesor: satu-satunya negara di mana saya telah melihat seorang lelaki yang boleh bertutur dalam empat bahasa dengan lancar tetapi bekerja di sebuah pasar raya. Paling mengejutkan ialah bahawa dia hanya jurujual dan bukan seorang profesor di salah satu daripada universiti Inggeris, Malaysia, India atau Cina yang merupakan bahasa lebih separuh daripada penduduk dunia.

(9) Berenang berpakaian penuh: Saya telah melawat banyak pantai di Malaysia dan perkara yang saya sedar tentang pantai tersebut adalah bahawa kebanyakan orang yang berenang memakai baju penuh, mengapa seorang lelaki berenang memakai baju-t. Ini adalah sesuatu yang saya telah lihat hanya di Malaysia.

(10) Perayaan umat Islam, Buddha, Hindu dan Kristian: komposisi etnik ini adalah indah dan tidak boleh ditemui di tempat lain. Saya disambut dengan Kristian dan Muslim dan Cina. Sangat mengagumkan kerana boleh meraikan semua agama ini di satu negara. Ia hanya terdapat di Malaysia.

Alaa Soleiman berasal dari Timur Tengah dan berpangkalan sementara di Malaysia. Dia membaca Malaysia Chronicle.

Tiada ulasan: