Jumaat, 2 Disember 2011

Rakyat tak gentar turun ke jalan – Shamsul Iskandar

Oleh: Nabihah Hamid



KUALA LUMPUR : Angkatan Muda KEADILAN merasa kesal dengan tindakan Kerajaan yang meluluskan Rang Undang-Undang Perhimpunan Aman 2011 walaupun dibantah rakyat.

“Rang Undang-Undang tersebut tetap diluluskan walau pengamal undang-undang seperti Majlis Peguam membantah secara keras tentang perlaksanaan undang-undang ini.”

Menurut ketuanya Shamsul Iskandar Mohd Akin walaupun RUU tersebut telah diluluskan ini tidak bermakna rakyat akan takut untuk mendapatkan haknya untuk berhimpun secara aman yang dijamin dalam perlembagaan.

“Saya yakin rakyat tidak akan teragak-agak dan tidak gentar untuk turun kejalan raya dalam membantah secara terang untuk berhimpun.”


“Majlis Peguam juga telah membuat kenyataan untuk terus menentang RUU yang menzalimi dan mengekang kebebasan rakyat dan pemuda pakatan rakyat akan turut serta dalam menyokong mereka.”

Akta Himpunan Aman 2011 diluluskan pada 29 November 2011 oleh Ahli Parlimen Barisan Nasional. Ia menghalang sebarang bentuk himpunan aman yang tidak dimaklumkan kepada polis terlebih dahulu.

Pada hari yang sama Majlis Peguam diiringi lebih 1,000 peguam berarak ke Parlimen membantah akta tersebut.

Akta itu sebelum ini menetapkan notis 30 hari perlu diberikan kepada polis sebelum sebarang himpunan aman berlangsung.

Namun, selepas dibantah ramai pihak, keperluan memberi notis itu dipinda kepada 10 hari sahaja.

Mereka yang terlibat dalam himpunan aman itu pula boleh didenda sehingga RM10,000 seorang.

Ahli Parlimen Pakatan Rakyat juga turut keluar dewan rakyat beramai-ramai kerana keengganan kerajaan menarik balik RUU tersebut.

Tindakan keluar dewan itu diketuai Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Tiada ulasan: