Ahad, 4 Disember 2011

Perhimpunan Aman 2011 Diluluskan!! Beza Undang-undang Perhimpunan Malaysia VS Myanmar?

Staff Berita Semasa

perhimpunan aman 3 Perhimpunan Aman 2011 Diluluskan!! Beza Undang undang Perhimpunan Malaysia VS Myanmar?


Mungkin ada daripada anda yang berkesempatan menonton perbahasan bagi Rang Undang-undang Perhimpunan Aman petang tadi sehinggalah ia sudah pun “selamat diluluskan”. Satu rang undang-undang yang cukup kontroversi ketika ini. Hangat diperkatakan sana sini.

Ada yang bersetuju dengan rang undang-undang tersebut, ada yang membantah Rang Undang-undang Perhimpunan Aman ini. Termasuklah perhimpunan yang dilakukan oleh Majlis Peguam petang tadi. Rang Undang-undang Perhimpunan Aman akhirnya berjaya diluluskan Dewan Rakyat selepas perbahasan kira-kira tiga empat jam oleh enam anggota parlimen.

perhimpunan aman 2 Perhimpunan Aman 2011 Diluluskan!! Beza Undang undang Perhimpunan Malaysia VS Myanmar?

Antara Yang Berbahas Bagi Rang Undang-undang Perhimpunan Aman Ini Adalah :

Anda boleh memuat turun intipati yang lebih lengkap mengenai Rang Undang-undang Perhimpunan Aman 2011 ini dengan cara KLIK SINI. Sebenarnya, Myanmar juga baru meluluskan undang-undang yang membenarkan protes jalanan dengan syarat-syarat yang telah dipersetujui antara parti pembangkang dengan parti pemerintah di Mynmar.

Jadi, kami kongsikan di sini dalam bentuk infografik yang mudah untuk difahami perbandingan di antara perhimpunan aman Malaysia VS Myanmar:

perhimpunan aman Perhimpunan Aman 2011 Diluluskan!! Beza Undang undang Perhimpunan Malaysia VS Myanmar?

Manakala ini pula reaksi kerajaan menerangkan keperluan Rang-rang Undang-undang Parhimpunan Aman 2011 ini :

Setuju pelaksanaan Undang-undang perhimpunan aman yang baru ini?

View Results

P/S : Rang Undang-undang Perhimpunan Aman 2011 telah pun diluluskan, jadi apa reaksi anda berdasarkan intipati & pelaksanaan rang undang-undang ini?

Tiada ulasan: