Khamis, 29 Disember 2011

Pakatan bagi kek, Khir bagi penyapu

Harakahdaily


SHAH ALAM: Pelbagai pihak mengucapkan tahniah kepada kerajaan Selangor pimpinan Tan Sri Khalid Ibrahim yang berjaya membuat perbezaan yang besar berbanding kerajaan negeri di bawah BN dahulu.

Ia semakin jelas lagi apabila terbukti apa yang dikatakan terhadap Datuk Seri Dr Mohamad Khir Toyo, bekas Menteri Besar Selangor itu disahkan oleh mahkamah.

Khir dihukum penjara setahun oleh Mahkamah Tinggi di sini selepas didapati bersalah atas tuduhan mendapatkan untuk beliau dan isterinya dua lot tanah dan sebuah banglo bernilai RM6.5 juta dengan harga RM3.5 juta, empat tahun lalu.

Hakim Datuk Wira Mohtarudin Baki yang memutuskan hukuman itu turut mengarahkan perlucutan hak terhadap hartanah tersebut.

Beliau bagaimanapun membenarkan perlaksanaan hukuman penjara dan pelucutan hak itu ditangguh sehingga rayuan selesai didengar dan diputuskan.

Selain itu, Khir juga terkenal menjelang kejatuhannya dengan simbul pemberian penyapunya kepada pihak berkuasa tempatan yang kurang menunjukkan kemampuan.

Khalid dikenali dengan projek MES atau Merakyatkan Ekonomi Selangor.

Melalui MES, kerajaan negeri Selangor membuat palbagai program untuk membahagikan kek besar ekonomi Selangor kepada seluruh rakyat.

Yang paling ketara dan dirasai oleh semua pihak adalah pemberian air percuma untuk 20 m padu pertama yang bernilai kira-kira RM11.

Ini bermakna, semua rakyat Selangor akan mendapat air percuma sehingga RM11 dari kerajaan negeri Selangor pada setiap bulan.

Setiap anak Selangor yang mendapat tempat di universiti mendapat sumbangan RM1,000, program tuisyen rakyat percuma, pusat dialisis rakyat, skim mesra warga emas dan sebagainya.

Selain itu, pihak berkuasa tempatan juga mendapat pelbagai sumbangan dari kerajaan negeri berbanding penyapu yang diberikan Khir sebelum ini.

Tiada ulasan: