Rabu, 21 Disember 2011

Fitnah II: Hakim harus adil, takut azab Allah- Dr Muhammad Nur

Oleh: Masdar Wahid

KUALA LUMPUR: Mana-mana hakim khasnya yang beragama Islam harus berlaku adil dalam memutuskan sesuatu kes yang dikendalikannya, kata bekas Presiden Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim), Dr Muhammad Nur Manuty.

Dr Muhammad Nur yang Ketua Penerangan KEADILAN berkata, dalam Islam jelas digariskan tentang keperluan hakim memutuskan sesuatu kes tanpa dipengaruhi mana-mana pihak.

Beliau ditanya mengenai perbicaraan membabitkan Ketua Umum KEADILAN, Datuk Seri Anwar Ibrahim yang akan diputuskan Hakim Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada 9 Januari depan.

“Setinggi-tinggi darjat manusia di sisi Allah pada hari kiamat ialah orang yang adil sepertimana diriwayatkan Abu Hanifah dalam Kitab Minhaj As-Solihin,”

“Ciri-ciri hakim yang adil seperti yang disebutkan dalam hadis Rasulullah ialah mereka yang memutuskan sesuatu perkara secara teliti. Keputusannya tidak dipengaruhi mana-mana pihak dan membuat keputusan kerana takutkan azab Allah, bukan semata-mata ganjaran dunia dari pihak berkepentingan,” tegasnya.

Muhammad Nur juga mengingatkan hakim agar mempunyai ketakutan yang luar biasa sebelum membuat sesuatu keputusan, berdasarkan satu lagi hadis dari Kitab Dr Izzuddin Baliq, seorang sarjana Islam terkenal Lubnan.

“Dalam hadis nabi ini ada menyebut bahawa dua dari tiga hakim akan masuk neraka hanya kerana membuat keputusan tidak takut kepada Allah.

“Seseorang hakim yang adil lagi baik, beliau membuat keputusan dengan merasa ketakutan luar biasa kepada Allah dan bukan atas arahan manusia,”

“Hadis ini juga sahih Muslim dan hakim dialu-alukan untuk membacanya berkali-kali atau merujuk kepada mana-mana alim ulama sebagai rujukan dan semoga mendapat manfaat,” katanya.

Tiada ulasan: