Rabu, 7 Disember 2011

200 Produk KR1M Akan Jalani Ujian Pemeriksaan

MALAYSIA CHRONICLE


KUALA LUMPUR- Lebih 200 produk Kedai Rakyat 1Malaysia (KR1M) diarah melalui ujian pemeriksaan selanjutnya bagi memastikan produk tersebut selamat dan mengikut standard yang sepatutnya, kata Timbalan Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan Datuk Tan Lian Hoe.

Beliau berkata produk KR1M akan dipantau dan dinilai oleh Unit Pemantauan khas kementerian sebagai jaminan bahawa semua produk tersebut selamat untuk digunakan orang ramai.

"Arahan ini dibuat bagi menangkis dakwaan sesetengah pihak yang mempersoalkan tentang kualiti dan tahap keselamatan penggunaan produk KR1M," katanya ketika menjawab soalan tambahan Senator Datuk Yeow Chai Thiam.

Yeow ingin tahu bentuk tindakan yang diambil kementerian bagi menjawab dakwaaan tentang produk KR1M yang tidak berkualiti dan tidak selamat kepada pengguna.

Beliau berkata penubuhan unit pemantauan khas itu adalah dengan kerjasama Kementerian Kesihatan turut bertujuan memantau secara rambang produk makanan di semua kedai termasuk KR1M seluruh negara.

Menjawab soalan Senator Mumtaz Md Nawi mengenai cadangan memperkenalkan satu akta khusus bagi mengawal kualiti sesuatu produk makanan yang terdapat di pasaran, Tan berkata kementerian hanya menggunapakai peruntukan di bawah Akta Perlindungan Pengguna 1999 yang membolehkan menteri menarik balik pengedaran apa juga produk yang membahayakan pengguna.

Beliau berkata sebagai agensi utama, kementeriannya yang bertanggungjawab menyelaras KR1M sentiasa memastikan kualiti dan standard produk berkenaan adalah menepati kehendak pengguna.- BERNAMA

Tiada ulasan: