Ahad, 20 November 2011

Tidak bertanding bukan suatu pengorbanan untuk Tsu Koon

Wong Choon Mei, Malaysia Chronicle


Presiden Gerakan Koh Tsu Koon harus berhenti daripada menunjukkan bahawa dirinya seorang wira kerana melakukan "pengorbanan". Malah, Tsu Koon hanya membuktikan bahawa dia adalah pengecut politik tegas pemimpin PKR, yang merujuk kepada pengumuman beliau bahawa beliau tidak akan bertanding dalam pilihan raya umum yang akan datang tetapi akan kekal sebagai presiden Gerakan.

"Sama ada ya atau tidak ia adalah suatu pengorbanan bergantung kepada sama ada Koh boleh mempunyai peluang untuk menang dalam pilihan raya. Malah pemimpin Umno telah membayangkan melalui Utusan bahawa peluang untuk Koh menang di mana-mana adalah sukar. Mereka mahu beliau meletak jawatan sebagai presiden Gerakan sebelum PRU-13, jadi ini adalah jalan penyelesaian kompromi beliau, " kata naib presiden PKR, Chua Jui Meng kepada Malaysia Chronicle.

"Jelas sekali, ia tidak akan berjaya kerana ahli Gerakan sendiri serta Umno tidak gembira disebabkan ia tidak membantu pelan penggantian atau pembaharuan Gerakan dan sudah tentu, ia tidak memberikan imej yang baik untuk Gerakan kepada pengundi. Koh juga akan dikritik sebagai tidak ikhlas. Lagipun, dia sudah pun menjadi Senator, jadi apa bezanya jika dia tidak bertanding? Dia sebenarnya telah menyelamatkan dirinya daripada malu. "

Siapa Guan Eng apabila saya telah kalahkan bapanya Kit Siang!

Setelah mengeluarkan amaran awal minggu ini, walaupun ia gagal menarik perhatian, Tsu Koon yang berusia 62 tahun mengejutkan pemerhati politik kerana enggan berhenti sebagai ketua Gerakan,mahupun melepaskan kedudukan beliau sebagai ketua Barisan Nasional Pulau Pinang dan jawatan naib pengerusi BN peringkat nasional.

Terdapat spekulasi yang beliau akan meletak jawatan, sekurang-kurangnya, sebagai ketua BN Pulau Pinang hari ini dan melantik pengganti beliau. Dalam banyak-banyak jawatan beliau, ini adalah satu-satunya yang paling didambakan oleh pihak Umno, parti politik Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

Koh juga kedengaran seperti agak defensif ketika ditanya sama ada keputusan itu akan menjadikan sukar untuk BN merampas kembali Pulau Pinang dari Pakatan Rakyat.

Sikap lemah Koh telah menimbulkan desas desus bahawa beliau tidak setanding dengan Lim Guan Eng; setiausaha agung DAP yang dinamik dan lebih muda yang telah mengambil alih sebagai Ketua Menteri selepas pilihan raya umum 2008.

"Apabila saya bercakap tentang pengorbanan, saya bercakap tentang masa dan tenaga untuk parti. Saya mahu berkempen untuk calon-calon kami, dan bukannya memberi tumpuan untuk memenangi kerusi untuk diri sendiri, "Malaysian Insider melaporkan Koh sebagai berkata.

"Tidak, saya tidak berada di bawah sebarang tekanan dan saya akan menentang sebarang tekanan. Ia adalah tidak wajar dan tidak berasas. Eh, tahukah anda saya telah berjuang tujuh pilihan raya.. sebahagian besar daripada mereka merupakan pertarungan yang sangat sukar. Kembali kepada sejarah dan bacalah untuk tahun-tahun 1982, 1986, 1990, 1995 tentang apa yang berlaku. Mungkin saya seorang sahaja yang telah berperang dengan Lim Kit Siang sebanyak dua kali. "

Koh juga berkata bahawa beliau telah memaklumkan kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak mengenai keputusannya itu. Malaysia Chronicle

Tiada ulasan: