Isnin, 21 November 2011

Rasuah percuma untuk semua menular di Malaysia

Jackson Ng

Awas para pelabur dan masyarakat dunia! Ancaman baru telah wujud dan ia boleh membawa maut. Wabak yang menular itu adalah wabak "lembu gila" dan ia bermula di Malaysia.

Wabak "virus" (aka rasuah) telah pun menjadi kanser dan akan menghancurkan negara.

Itulah yang sedang berlaku di Malaysia dan kini lebih RM250 juta telah dipersiakan oleh NFC.

Kerajaan Barisan Nasional (BN) yang dipimpin oleh kedua-dua Perdana Menteri dan timbalannya telah menghalalkan perbuatan rasuah dan mempertahankan amalan rasuah dan penyalahgunaan dana awam secara terang-terangan.

Yang dimaksudkan ini adalah penyalahgunaan sebanyak RM83 juta daripada tabung NFC kepada syarikat-syarikat yang dikawal oleh keluarga Ketua Wanita Umno dan Menteri Shahrizat Jalil yang jelas rasuah tetapi hanya kerana beliau adalah salah seorang daripada golongan elit pemerintah, tindakan terhadap beliau tidak akan diambil.

SPRM tutup mata lagi

Dana telah diperuntukkan kepada NFC bagi projek untuk menghasilkan daging lembu yang akan dijula dengan harga berpatutan kepada rakyat Malaysia.

Sebaliknya, dana NFC itu disalurkan untuk membayar kondo mewah RM10 juta di Bangsar dan RM800,000 perjalanan luar negara untuk keluarga seorang Senator Umno.

Adakah sukar untuk kerajaan dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) untuk membezakan antara lembu, perjalanan dan kondominium?

Para pemimpin Umno bergegas untuk mempertahankan Shahrizat termasuk Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dan timbalannya Tan Sri Muhyiddin Yassin, Menteri Pertanian Noh Omar dan Ketua Pemuda Umno,Khairy Jamalauddin.

Khairy sanggup menjustifikasikan pembelian kondominium itu sebagai pelaburan jangka masa pendek bagi membolehkan NFC meraih pulangan yang lebih tinggi.

Bukan sahaja cubaan untuk menjustifikasikan pembelian kondo berjuta-juta ringgit tersebut tidak masuk akal, ia adalah melampau serta tidak bertanggungjawab malah merupakan penyalahgunaan dana awam.

Dana awam yang diperuntukkan adalah untuk projek-projek tertentu. Dalam kes NFC, wang itu adalah untuk pembiakan lembu untuk meningkatkan bekalan daging lembu bagi rakyat Malaysia. Menggunakan wang itu untuk sebarang tujuan lain tidak boleh diterima dan boleh dianggap sebagai pecah amanah bagi mereka yang menguruskan projek berkenaan.

Standad Rendah walaupun mengikut piawaian BN

Jika justifikasi Khairy untuk membeli kondo diterima oleh kerajaan BN, maka amalan rasuah di Malaysia telah mendapat standad rendah yang baru.

Ia isyarat bahawa dibolehkan rasuah untuk mana-mana menteri dan ahli politik Malaysia, yang mempunyai akses kepada dana awam untuk menggunakan kekayaan negara bagi apa-apa tujuan yang mereka mahu. Keluarga Shahrizat telah memulakan sesuatu standad baru dan SPRM tidak akan mampu untuk bertindak mengenai apa-apa amalan rasuah, tanpa mengira jurang politik.

Rakyat Malaysia, sila jangan terpengaruh dengan kata-kata mereka. . Hakimilah untuk diri sendiri dan dengar suara hati anda. Ini adalah sampah yang mereka debatkan:

> Bapa mertua Khairy dan bekas Perdana Menteri, Abdullah Ahmad Badawi dan Tan Sri Muhyiddin Yassin telah secara terbuka menegaskan bahawa tidak ada sebab bagi Shahrizat untuk meletak jawatan dan

> "Tanyalah kepada individu berkenaan. Apakah kaitan perkara ini dengan Shahrizat? Suaminya yang terlibat bukan Shahrizat, jadi jangan tanya dia. Jika Shahrizat ialah Ketua Pegawai Eksekutif pasti [anda boleh meminta beliau] menjawap persoalan tetapi dia tidak terlibat dan ia adalah tidak adil untuk melabelkan beliau sebagai terlibat, "beritahu Badawi kepada pemberita.

> Kedua-dua Badawi dan Muhyiddin seolah-olah cuba untuk memisahkan Shahrizat daripada urusan perniagaan suami dan anak-anaknya, dan hujah bahawa skandal itu tidak melibatkan Shahrizat kerana yang terlibat secara langsung adalah suami dan anak-anaknya.

> Maksud Abdullah Badawi dan Muhyiddin adalah sesiapa saja boleh melakukan rasuah dengan menggunakan nama keluarga atau rakan mereka dan dengan itu mereka boleh dikatakan sebagai tidak terlibat dan tidak boleh dipersalahkan atau didakwa;

> Adakah rasuah melalui proksi dibenarkan? dan

> Adakah wajar ahli keluarga Shahrizat mendapat kontrak kerajaan bernilai berjuta-juta ringgit sedangkan Shahrizat adalah seorang menteri, dan Malaysia, di bawah pemerintahan BN,akan bergerak cepat ke arah kemusnahan ekonomi malah lebih cepat daripada yang kita jangkakan.

Tiada pelabur waras akan mahu melabur di negara yang mempunyai kerajaan yang tidak menghormati undang-undang, atau mempunyai undang-undang yang berasingan - satu untuk pemerintah dan satu lagi bagi orang-orang biasa.

Sebab itulah pelabur seperti Robert Kuok sanggup membawa wangnya ke China. Hari ini, beliau melabur AS $ 10 bilion dalam perniagaan kelapa sawit dan minyak kelapa sawit di Indonesia.

Jackson Ng merupakan bekas wartawan dan pembaca Malaysia Chronicle

Tiada ulasan: