Khamis, 3 November 2011

Najib tertidur di CHOGM, anak pula membeli belah sakan

Wong Choon Mei, Malaysia Chronicle


Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak mungkin telah meninggalkan Perth, Australia untuk ke Mekah, di mana beliau berada di sana untuk melaksanakan Haji bagi membersihkan dirinya dan menebus dosa kepada Allah sebelum memberi tumpuan kepada pilihan raya umum ke-13.

Tetapi di Australia, terutamanya di Perth; peruncit, pasti ingat beliau dan keluarganya semasa lawatan terbaru mereka di sana untuk mesyuarat CHOGM.

Walaupun perbahasan hangat berlaku semasa sidang kemuncak itu, dengan bekas Perdana Menteri, Abdullah Ahmad Badawi Malaysia berapi-api memperjuangkan pendirian bersama dengan negara-negara Komanwel lain untuk mencegah penyalahgunaan hak asasi manusia, Najib pula masih mampu untuk mencuri perhatian ramai.

Pada hujung minggu, Najib telah dilihat tertidur semasa ucapan oleh seorang ketua kerajaan yang lain. Gambar itu kini dengan galaknya tersebar di ruang siber dan telah menjadi bahan lawak jenaka untuk Malaysia.

Anak perempuan dimuka hadapan

Kemudian anaknya telah dilihat membelanjakan AUD60, 000 atau kira-kira RM200, 000 di DavidJones, sebuah kedai di Australia.

Jelas sekali, rakyat Malaysia – yang pernah belajar di negeri-negeri di Melbourne, Perth dan New South Wales - tertanya-tanya apa yang dia boleh belanjakan dengan begitu banyak di David Jones, memandangkan bahawa dia mempunyai pilihan untuk membeli-belah di London, Perancis dan Monte Carlo!

Petikan keratan berita berbunyi seperti berikut.

Perhimpunan bagi sidang kemuncak Komanwel telah memberi peluang kepada delegasi membeli-belah dan bersiar-siar di sekitar Perth .

Beberapa peruncit disekitar bandar mendapat ganjaran, dengan seorang wanita pertama telah membeli mutiara WA bernilai AUD150, 000 manakala anak perempuan kepada Perdana Menteri Malaysia Datuk Seri Najib Tun Razak dipercayai telah membelanjakan AUD60, 000 di David Jones.

Apa kata bapanya?

Akhbar itu tidak menamakan wanita pertama tersebut mahupun anak perempuan Najib. Beliau mempunyai dua orang anak perempuan, tetapi seorang yang lebih tua dan daripada perkahwinan pertamanya jarang menemani dia dan Rosmah, yang merupakan isteri keduanya.

Tidak mustahil bahawa Rosmah Mansor isteri Najib, adalah wanita pertama yang dikatakan itu. Sudah tentu, semua mata akan tertumpu kepada apa yang dia pakai dilehernya apabila dia kembali nanti. Walau bagaimanapun, orang-orang yang mengikuti suka fesyen Rosmah akan berkata AUD150, 000 adalah satu jumlah yang sangat kecil untuk dibelanjakan Rosmah, yang s ememangnya dikenali dengan minatnya terhadap barang kemas yang bernilai berjuta-juta.

Malah, beliau telah dilibatkan dengan skandal cincin berlian biru yang besar dan dikatakan bernilaiUSD24.4 juta, jadi kalung mutiara yang disebut dalam akhbar Australia itu adalah merupakan adalah yang remeh-temeh sahaja dan tidak bernilai untuk disebut kepada keluarga Najib, yang kini amat kaya .

Najib sendiri, walaupun merupakan anak sulung perdana menteri kedua Malaysia dan dilahirkan ke dalam latarbelakang yang berkedudukan sebenarnya tidak pernah merasai kekayaan sebegini semasa muda.

Abdul Razak Hussein, seorang lelaki yang sangat dikenali dengan watak serius dan memperjuangkan bangsa dan bukanlah seorang yang biasa membiarkan perbelanjaan besar-besaran oleh para wanita dalam keluarganya.

Kaitan dengan Kazakh

Anak perempuan Najib yang berbelanja AUD60, 000 mungkin adalah Nooryana, yang baru-baru ini menjalin ikatan dengan keluarga politik yang kaya luar biasa - Nazarbayevs dari Kazakhstan.

Presiden Nazarbayev mempunyai reputasi antarabangsa sebagai seorang raja zalim yang memerintah negara yang kaya dengan minyak secara kuku besi. Dengan kekayaan tunangnya, Nooryana berkemungkinan bukan menghabiskan wang ibu dan ayahnya tetapi wang Nazarbayevs!

Kebetulan pula, ini bukanlah kali pertama Najib dan keluarganya telah ditangkap menghabiskan wang mereka di Perth. Pada 31 Ogos yang lalu, Najib dan keluarganya telah menyelinap keluar Malaysia untuk percutian pendek pada Hari Kemerdekaan tanpa memaklumkan negara.

Beliau kemudiannya disoal di Parlimen mengenai perbuatan tidak bertanggungjawab itu dan dituduh menyalahgunakan wang awam dan menggunakan jet peribadi kerajaan untuk membawa dirinya dan tetamunya untuk bercuti diluar negara. Malaysia Chronicle

Tiada ulasan: