Rabu, 30 November 2011

Komen 'Ku Klux Klan' Ahmad Maslan beri banyangan apa yang bakal disajikan kelak

Maria Begum, Malaysia Chronicle

Dalam pusingan yang terakhir pilihan raya yang ke-13 di mana Pakatan Rakyat yang di ketuai oleh Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim dijangka memberikan satu cabaran yang sukar kepada dominasi 5-dekad-parti politik Perdana Menteri Najib Razak iaitu Umno- pemimpin Umno nampaknya sudah mula untuk menunjukkan panik mereka.

Mereka telah mula melancarkan serangan tidak terkawal habis-habisan - tanpa disedari mengkhianati diri mereka sendiri bahawa merekalah yang berada di sebalik beberapa konspirasi yang dilancarkan untuk Pakatan tahun lalu, seperti tuduhan negeri Kristian terhadap beberapa pastor dan DAP.

"Dalam beberapa minggu akan datang, rakyat Malaysia boleh menyaksikan satu perjalanan yang sangat kasar. Umno berusaha sedaya upaya dengan menggunakan sentimen perkauman dan politik. Mereka tahu mereka telah kehilangan undi Cina dan ramai pengundi bukan Melayu yang lain, jadi mereka akan'hantam' sahaja (memukul). Saya menjangkakan Umno memberi tumpuan untuk mendapatkan undi Melayu, " Naib presdient PKR , Chua Jui Meng memberitahu Malaysia Chronicle.

"Ia akan menjdai seperti pergaduhan anjing dengan menakut-nakutkan kaum Melayu terhadap orang bukan Melayu, umat Islam terhadap Kristian -tidak kira bagaimana cara sekali pun asalkan ini mampu memecahkan perpaduan nasional. Umno tidak peduli semua ini. Mereka hanya mahu terus berkuasa dan meneruskan perniagaan mereka seperti biasa. "

Dicemari perkauman

Dalam ucapan yang mengejutkan yang penuh dengan sentimen perkauman terhadap orang Cina; Ketua Penerangan Umno, Ahmad Maslan memberi amaran pada hari Selasa bahawa Parlimen tergantung akan menyebabkan kerugian teruk kepada orang Melayu termasuk bahasa ibunda mereka.

Dia juga mengeluh mengenai kehadiran wakil Cina yang dipilih untuk Majlis Eksekutif Selangor.

"Kita tidak lagi memegang kuasa. Lihat di Selangor, exco negeri? Ronnie Liu, Xavier, Elizabeth, Teresa Kok, ini adalah agenda DAP, Kristianisasi, "kata Ahmad.

"Jika ada satu senario parlimen tergantung seperti Australia, katakan 112 kerusi kerajaan dan 110 kerusi pembangkang, ia adalah perkara yang paling buruk boleh berlaku. Bahasa Melayu akan hilang, ucapkan sahaja selamat tinggal kepada Sultan Melayu, kerana DAP pembangkang yang tidak menghormati institusi diraja. Mereka tidak pernah menerima gelaran diraja walaupun telah ditawarkan kepada mereka. "

Sumber menjadikan Malaysia sebuah negara Kristian

Ahmad juga menuduh DAP sebagai "agen Kristiannisasi" walaupun parti itu telah menafikan dakwaan yang dibuat oleh beberapa blogger Umno termasuk pihak akhbar Utusan bahawa DAP mahu untuk menggantikan Islam dengan agama Kristian supaya Perdana Menteri Cina boleh wujud.

"Ucapkan selamat tinggal kepada Islam, kerana DAP adalah ejen Kritianisasi. Dalam bercakap tentang agenda Melayu, kita tidak boleh lari daripada ini. "

Ahmad berkata demikian pada forum bertajuk "Agenda Melayu Pasca pilihan raya" . Dia sekali lagi cuba untuk memburuk-burukkan PAS di mata orang Melayu dengan mengatakan bahawa parti Islam itu telah mengkhianati masyarakat dengan menyertai gabungan Pakatan Rakyat.

"Saya risau bagaimana PAS boleh bergaul dengan DAP, tidak pula menjalin hubungan dengan Umno. Tidakkah lebih baik sekiranya PAS menyertai BN, dengan itu kita akan mempunyai kira-kira 160 kerusi persekutuan? "Katanya.

Kehilangan kuasa

Ahmad juga menegaskan bahawa "kuasa orang Melayu telah hilang" adalah suatu realiti dengan mendakwa bahawa masyarakat Cina secara perlahan-lahan semakin menguasai politik dan ekonomi negara. Ini, katanya terbukti kerana orang Cina adalah yang paling ramai mendaftar sebagai pengundi. Pada tahun 2008, UMNO kehilangan 82 daripada 222 kerusi Parlimen kepada Pakatan.

"Belia Cina berumur 21 tahun telah mendaftar sebagai pengundi. Bagaimana pula orang Melayu? Ada yang berusia 31 dan mereka masih belum mendaftar.

Komen-komen Ahmad nampak sekali kelainannya memandangkan kedua-dua Najib dan Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin telah memberi jaminan bahawa parti Umno bukan perkauman dan menyalahkan Pakatan yang menuduh mereka sebegitu.

"Jadi apabila kita bercakap tentang kepentingan Melayu, ia tidak bermakna kita bersifat perkauman kerana kumpulan terbesar dalam masyarakat Malaysia sama ada anda suka atau tidak masih lagi orang Melayu, Bumiputera dan umat Islam," Muhyiddin berkata.

Ku Klux Klan

Perhimpunan Agung Umno 2011 yang akan bermula dengan mesyuarat pra-majlis pada petang Selasa. Najib dijadualkan untuk menyampaikan "mesej penting" kepada perwakilan dalam usaha untuk merapatkan barisan ahli-ahli dan bersedia untuk PRU-13. Ia akan berakhir pada 3 Disember.

Perhimpunan Wanita, Pemuda dan Puteri dijadualkan akan dibuka pada masa yang sama oleh Muhyiddin pada malam ini jam 9. Sejumlah 5447 perwakilan akan menghadiri perhimpunan, yang terdiri daripada 2627 daripada 191 bahagian Umno, 944 Wanita, 942 Belia dan 934 ahli-ahli Puteri di seluruh negara.

"Jika komen-komen Ahmad Maslan adalah prebiu untuk perhimpunan tersebut, orang bukan Melayu boleh bersiap sedia untuk satu sesi menghentam dalam gaya Ku Klux Klan daripada perwakilan Umno pada tahun ini," kata Jui Meng. Malaysia Chronicle

Tiada ulasan: