Ahad, 27 November 2011

Aziz Bari: Saya tiada hasrat tanding PRU, Umno pun boleh jemput jika sudi


KUALA LUMPUR — Prof Dr Abdul Aziz Bari yang diselubungi siri kritikan termasuk teguran Sultan Selangor baru-baru ini menegaskan, beliau tiada langsung cita-cita mahu menyertai politik ataupun bertanding pilihan raya meskipun kalangan pemimpin Umno mencabarnya berbuat demikian.

Pakar perlembagaan itu menjelaskan, memberi pandangan di pentas ceramah pembangkang termasuk PKR baru-baru ini bukan bermakna beliau berhasrat mahu terjun ke dalam arena politik.

Sebaliknya, menurut Aziz (gambar), beliau terpaksa menggunakan peluang-peluang diberikan apabila ruang-ruang lain ditutup dan disekat, antara lain ditarik balik jemputan menyampaikan kertas kerja di Kolej Universiti Islam Selangor (KUIS) minggu lalu pada saat-saat akhir.

“Selain tidak lagi dibenarkan bercakap di atas pentas akademik seperti yang berlaku di KUIS tiga hari lalu saya sebenarnya telah mula ditekan sejak setahun kebelakangan ini.

“Jabatan dan institusi yang dalam orbit Umno-BN tidak lagi menjemput atau membenarkan saya bercakap,” kata Aziz kepada The Malaysian Insider ketika diminta mengulas perkembangan semasa membabitkan diri beliau.

Katanya, ada raja yang tidak senang dengan “saya meskipun saya mempertahankan institusi beraja. Apa pun masih ada kalangan kerabat diraja yang menyokong saya.”

“Misalnya saya berucap pada ceramah anjuran Angkatan Muda PKR di Gelang Patah (kelmarin sempena kongres tahunan), sebab ketuanya anak murid saya, dia jemput saya, saya beri pandangan.

“Malangnya ada anak-anak murid saya dalam Umno tidak mahu jemput saya . . . apa saya nak buat?” katanya lagi.

Ekoran teguran Sultan Selangor dengan menyebutkan nama beliau secara langsung dalam titah ucapannya minggu lalu, ada penganalisis politik dan ahli-ahli politik Umno menggesa Aziz turun gelanggang politik.

Awal bulan ini, Menteri Pengajian Tinggi Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin menasihatkan Aziz, yang juga pensyarah undang-undang Universiti Islam Antarabangsa (UIA) meletakkan jawatan sebagai ahli akademik jika benar-benar mahu bercakap di atas pentas politik.

Justeru katanya, Aziz, yang sedang disiasat oleh tiga pihak termasuk UIA sendiri berhubung satu kenyataan menyentuh titah Sultan Selangor berkaitan dengan tindakan Jabatan Agama Islam Selangor ke atas gereja di Damansara Utama, tidak perlu menunggu tindakan universiti tersebut.

Ketika itu Khaled yang juga Ahli Parlimen Pasir Gudang berkata, beliau sedar Aziz memasuki kawasannya dan menyampaikan ceramah di Taman Saujana dekat Johor Baru tetapi yakin penduduk tidak akan termakan dengan perkara yang disampaikan.

Dalam ulasannya, Aziz menambah, “secara jujur saya mengatakan saya tidak bersedia pun untuk bertanding dalam pilihan raya atau bercita-cita mahu jadi ahli politik.”

“Nak bertanding dalam politik, sertai politik perlu duit. Siapa yang sanggup bagi duit. Saya tiada persediaan. Kalau keadaan mengizinkan, saya lebih suka bekerja seperti sekarang sehingga pencen,” kata ahli akademik ini.

“Seperti yang saya katakan sebelum ini, jika Umno sanggup mengundang saya untuk memberikan pandangan, saya mengalu-alukan, saya bersedia, tetapi jangan kata saya digunakan oleh pembangkang,” katanya lagi.

Aziz menambah, di negara-negara maju ahli-ahli akademik berpolitik perkara biasa dan hanya di Malaysia, “itu pun ketika Umno sedang nazak, menyokong parti pembangkang lain dari Umno dianggap kesalahan.”

“Di England tokoh akademik seperti Prof Harold Laski diketahui berfikiran kiri sehingga digelar ‘red professor’. Sementara itu sarjana perlembagaan Prof Wade diketahui berfikiran konservatif dan anti-Parti Buruh. Di Scotland, sarjana sains politik John Mackintosh, pernah menjadi ahli parlimen Glasgow,” katanya lagi.

Tambah beliau, Barisan Nasional sendiri sebenarnya mempunyai ramai pemimpin yang pernah menjadi akademik seperti bekas timbalan perdana menteri di era Tun Dr Mahathir Mohamad, Tun Musa Hitam dan bekas-bekas menteri pusat Tan Sri Rafidah Aziz dan Tan Sri Dr Fong Chan Onn.

“Jadi apa masalahnya? Umno kena sedar bahawa zaman dan masa untuk mengugut sudah berlalu,” katanya lagi.

“Yang lebih parah ialah kita punyai ramai (naib-naib canselor) VC, rektor, dekan yang penakut dan lebih Umno dari para pemimpin Umno sendiri.

“Saya nak sebut bahawa menyertai politik bukan pilihan atau opsyen tetapi tanggungjawab; khususnya untuk memperbetulkan sistem yang kian tidak demokratik, menekan dan autoritarian,” jelas beliau dengan lebih lanjut.

Tambahnya, mereka yang lebih suka bermain dengan retorik adalah ahli-ahli akademik yang takut hilang jawatan atau lebih teruk lagi memang tidak punya kelayakan untuk jawatan itu selain mengampu dan membodek sahaja.

Tiada ulasan: