Sabtu, 8 Oktober 2011

Zalim: Najib "Sengaja Pinggirkan" Sekolah Agama Rakyat Bila Satu Sen Pun Tidak Di Hulurkan Dari Berbilion Peruntukan Kepada Sektor Pendidikan!

PAHANG DAILY


Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Najib Tun Razak (foto) pasti akan dicela oleh sebahagian besar daripada orang Melayu dan umat Islam di negara ini, apabila sengaja meminggikan Sekolah Agama Rakyat (SAR) dalam pembentangan Bajet 2012 yang dibuatnya di Dewan Rakyat petang semalam.

Ramai ibubapa terutamanya yang menghantar anak-anak mereka untuk mendapatkan pendidikan Islam di sekolah terbabit terkilan dengan sikap kerajaan UMNO BN ini.

Malah mereka juga terkejut najib selaku pemimpin Melayu yang beragama Islam gagal membela nasib pendidikan Islam yang dipelopori oleh SAR sejak zaman berzaman.

Bayangkan, disaat Najib mengumumkan peruntukan besar sektor pendidikan Dalam Bajet 2012, iaitu sebanyak RM50.2 bilion satu sen pun tidak diagihkan kepada SAR. Kenapa begitu hina layanan diberikan kepada sekolah terbabit, sedangkan majoriti pelajarnya adalah anak-anak orang Melayu yang beragama Islam?. Inikah caranya pemimpin Melayu Islam yang kononnya memperjuangkan agama, bangsa dan negara melakukan tindakan.

Tambah memilukan daripada jumlah besar yang diberikan Kementerian Pelajaran itu, peruntukan pembangunan sebanyak RM1.9 bilion akan dibelanjakan untuk semua jenis sekolah terdiri daripada Sekolah Kebangsaan, Sekolah Jenis Kebangsaan Cina dan Tamil, Sekolah Mubaligh serta Sekolah Agama Bantuan Kerajaan.



Jika bukan pemimpin Islam bela mereka, siapa lagi mahu diharapkan


[Sebagai tambahan, peruntukan RM1 bilion akan disediakan melalui Tabung Khas Pembinaan, Penambahbaikan dan penyelenggaraan Sekolah khusus bagi keperluan mendesak untuk membaik pulih bangunan sekolah, penyelenggaraan, pembelian peralatan dan pembinaan blok tambahan.

Najib berkata daripada peruntukan itu, RM500 juta diberikan kepada Sekolah Kebangsaan dan masing-masing RM100 juta kepada Sekolah Jenis Kebangsaan Cina, Sekolah Mubaligh, Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil, Sekolah Agama Bantuan Kerajaan dan Maktab Rendah Sains Mara (MRSM).

Soalnya sekarang, kenapa Sekolah Agama Rakyat (SAR) dipinggirkan? Inilah yang menjadi kemusykilan rakyat sekarang ini. Benarkah pemimpin Melayu UMNO itu benar memperjuangkan agama Islam atau sebaliknya?].

Tiada ulasan: