Sabtu, 8 Oktober 2011

Kod Etika Jualan Langsung Akan Diperkenal Awal Tahun Depan: Ismail Sabri

MSTAR ONLINE

KUALA LUMPUR: Satu kod etika jualan langsung akan diperkenal menjelang awal tahun depan bagi meningkatkan tahap keyakinan rakyat terhadap syarikat jualan langsung di dalam negara, kata Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob.

Belau berkata kod etika itu akan dikeluarkan oleh persatuan syarikat jualan langsung iaitu Persatuan Pengedar Langsung Malaysia dan Persatuan Jualan Langsung Malaysia.

"Sekarang ini ia (kod etika) masih di peringkat draf akhir. Kita akan memastikan kandungan terperinci kod etika ini mempunyai persamaan di peringkat antarabangsa," katanya kepada pemberita selepas melancarkan pusat kesihatan Melilea International Centre of Organic Wealth di sini Sabtu.

Melilea International adalah syarikat rangkaian pemasaran pertama di negara ini yang mempromosi budaya organik melalui rangkaian operasi stor francais.

Beliau berkata kod etika itu wajib dipatuhi oleh semua syarikat jualan langsung yang menjalankan sistem perniagaan secara pemasaran pelbagai peringkat di negara ini.

Katanya sehingga Ogos lepas, sebanyak 78 syarikat jualan langsung diluluskan termasuk 27 syarikat antarabangsa menjadikan keseluruhannya sebanyak 627 syarikat jualan langsung berdaftar di negara ini.

Ismail Sabri berkata banyak syarikat jualan langsung di Malaysia telah menembusi pasaran antarabangsa seperti Singapura, Indonesia, Taiwan, Hong Kong dan Autralia yang melibatkan produk kesihatan Melilea.

Mengenai Belanjawan 2012 yang dibentangkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak semalam, beliau berkata ia adalah belanjawan yang terbaik pernah dibentangkan kerana ia merangkumi semua aspek yang membawa kesejahteraan kepada semua pihak termasuk pelajar, warga emas dan nelayan.

"Saya percaya kerajaan telah mendengar rintihan rakyat. Ini bukti bahawa kerajaan prihatin terhadap rakyat," katanya.

Selain itu, Ismail Sabri berkata kementeriannya telah mewujudkan satu pasukan petugas yang akan memantau peniaga dan harga barang bermula hari ini berikutan pengumuman belanjawan supaya tidak ada pihak yang mengambil kesempatan menaikkan harga barangan.

"Kita tidak mahu ada peniaga yang mengambil kesempatan. Sekiranya kita dapati ada di kalangan peniaga menaikkan harga barang tanpa sebab yang munasabah, tindakan akan dikenakan," katanya. - BERNAMA

Tiada ulasan: