Ahad, 16 Oktober 2011

Keluarga Sarbaini tuntut tubuh s'jaya diraja


Aidila Razak

Keluarga pegawai kastam, Allahyarham Ahmad Sarbaini Mohamad, hari ini menuntut ditubuhkan suruhanjaya diraja bagi menyiasat punca kematiannya, kerana mendakwa inkues yang dijalankan, telah gagal untuk membongkar kebenarannya.

sarbaini family pc 151011Bercakap dalam sidang akhbar di ibupejabat PKR di Tropicana hari ini, adik ipar allahyarham, Makhtar Mansor (kanan) berkata keputusan koroner tidak mengambil kira-kira testimoni yang mempersoalkan hal keadaan kematian pegawai kastam itu, sebaliknya, telah diterima bukti yang mencabar kredibiliti Sarbaini.

Menurut Makhtar, yang pernah berkhidmat sebagai majistret dan timbalan pendakwa kanan di Kedah, koroner tidak mengambil kira testimoni Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) bahawa allahyarham telah membuat pengakuan dalam keadaan tertekan.

Makhtar berkata, pegawai SPRM ada berkata allahyarham bertanya sama ada terdapat implikasi jika dia mengaku dan diberitahu bahawa SPRM akan membandingkannya dengan kekayaannya, jadi dia tidak perlu bimbang.

NONEKatanya lagi, Sarbaini tidak mempunyai apa-apa kekayaan, jadi dia mengaku mendapatkan (sehingga RM200 sebulan daripada syarikat-syarikat logistik) untuk mengelak daripada ditahan di lokap lagi.

Makhtar berkata, Sarbaini berbuat demikian dalam keadaan tertekan.

Menurutnya, dia pada mulanya tidak percaya bahawa SPRM akan berbuat apa-apa kesalahan, tetapi mengubah fikirannya selepas menghadiri prosiding inkues itu setiap hari.

Dalam inkues itu, katanya, seorang pengawal keselamatan, Ismail, memberi keterangan bahawa terdapat orang lain yang cuba untuk
melompat keluar dari tingkap, dan ada yang selamat.

NONEKatanya, beliau tidak tahu sama ada orang itu bercakap benar atau tidak, tetapi ia dibantah oleh peguam yang mewakili SPRM (Muhammad Shafee Abdullah) yang berkata ia adalah tidak relevan.

Pada 26 September lalu, Mahkamah Koroner memutuskan bahawa Sarbaini, 56, meninggal dunia selepas terjatuh apabila cuba keluar dari bangunan SPRM Jalan Cochrane melalui tingkap tingkat tiga pada 6 April.

Sarbaini telah pergi ke sana untuk meminda satu kenyataan, berikutan siasatan SPRM terhadap dakwaan berlaku rasuah dalam jabatan kastam.

Tiada ulasan: