Isnin, 31 Oktober 2011

JPN digesa segera meningkatkan 'integriti data'



KUALA TERENGGANU - Suruhanjaya Pilihanraya Malaysia digesa segera mengemaskinikan dan menambahbaikkan laman web rasmi yang sering mengelirukan para pengguna khususnya para pengundi.

Pengarah Jabatan Pilihanraya PAS Negeri Terengganu, Ariffin Deraman berkata, terdapat maklumat pemilih dalam laman web suruhanjaya yang menyelia, mengelola, dan bertanggungjawab dalam urusan pilihan raya itu tidak sama dengan senarai bercetak pemilih yang dikeluarkan.

"Kita harap SPR dapat sentiasa peka, mengemaskinikan dan memenambaikkan laman rasminya, saya menerima banyak aduan dimana, senarai nama pemilih yang dipaparkan tidak sama dengan senarai nama bercetak yang dikeluarkan,"ujarnya ketika ditemui Buletinonline.

Beliau turut mendedahkan, terdapat kelemahan dalam sistem ALIS, sistem yang menghubungkan pengkalan data SPR dengan pengkalan data warganegara di Jabatan Pendaftaran Negara (JPN).

Katanya, seorang Penolong Pendaftar Pemilih daripada PAS telah 'dipecat' semata-mata kerana data yang terdapat dalam sistem tersebut tidak tepat.

"Beliau dipecat kerana dituduh mendaftarkan pengundi yang telah meninggal dunia, sebanyak dua kali, sedangkan, sebenarnya, individu tersebut masih hidup, malangnya pihak SPR dan JPN tidak turun menyiasat dibawah, mereka hanya bergantung kepada data yang ada,"jelasnya.

Ariffin bimbang, sekiranya data dan maklumat yang ada dalam kedua-dua agensi tersebut tidak dikemaskini, integritinya diragui dan masyarakat akan hilang kepercayaan.

Menurutnya, terlalu banyak bantahan tentang 'kredibiliti' SPR dan JPN mengendalikan data berkaitan pilihanraya, sebagaimana yang didedahkan oleh media massa.

Sehubungan itu, beliau menyeru semua jentera PAS disemua peringkat supaya menumpukan kepada Rang Daftar Pemilih Tambahan bagi Suku Tahun Ketiga 2011.

Katanya, Rang daftar tersebut yang telah dipamerkan sejak 27 Oktober lalu akan tamat pada 2 November 2011.

"Semakan Rang Daftar tersebut adalah amat penting, bagi menentukan kesahihan pengundi, sekiranya pengundi tersebut bukan orang tempatan, jika tidak dibantah, ia akan memberi kesan pada pilihanraya umum ke-13,"tegasnya.

Tiada ulasan: