Selasa, 18 Oktober 2011

ANAK lancar gerakan kempen mansuhkan ISA 2

Oleh: Norutul Ilham


KUALA LUMPUR: Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (Anak) melancarkan kempen Gerakan Kempen Mansuhkan ISA 2 bagi mendesak Perdana Menteri melucutkan jawatan Pengerusi Koperasi Permodalan Felda Malaysia Berhad, Tan Sri Isa samad.


Menurut Pengerusi Anak, Mazlan Aliman, terdapat bukti yang menunjukkan Isa yang juga pengerusi Felda, tidak layak memegang jawatan tersebut.

“Kita mempunyai asas yang kuat berasaskan undang-undang kecil koperasi di mana Isa Samad merupakan seorang lantikan korporat yang tidak layak menjadi pegerusi Koperasi.

“Untuk menjadi ahli koperasi sebagaimana undang-undang kecil ini, mereka mestilah seorang peneroka, kakitangan Felda atau anak-anak peneroka,” kata Mazlan ketika sidang media di Dewan Rakyat di sini hari ini.

Katanya, pihaknya telah menghantar memorandum kepada Suruhanjaya Koperasi dan membuat bantahan kepada tribunal Suruhanjaya Koperasi Malaysia atas pelantikan itu, pagi ini.

Kata beliau, pelantikan Isa sama sekali melanggar undang-undang yang termaktub di dalam Koperasi Permodalan Felda, tambahan pula jawatannya itu dilantik tanpa kehadiran Pengurus Besar Felda Plantation, Datuk Zulkifli Abd Wahab.

Tambahnya, beliau juga difahamkan Isa menjadi ahli koperasi pada 22 Jun lalu, yang sama sekali bertentangan dengan peraturan.

Justeru itu, beliau meminta Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak supaya campur tangan dan mendengar rintihan rakyat, terutama peneroka Felda.

Dalam pada itu beliau turut mencabar Isa Samad menampilkan warga Felda yang menyokong beliau memegang jawatan tersebut sepertimana yang disiarkan di TV3 baru baru ini.

“Saya cabar, siapa yang menyokong dia, tolong senaraikan siapa warga Felda yang sokong. Dari Majlis Belia Felda, berapa ribu yang sokong?

“Dalam isu ini, Isa Samad tidak mendapat sokongan, maka sebab itulah kami melancarkan kempen yang akan kita buat Gerakan Kempen Mansuhkan ISA 2, tapi bukan Akta Dalam Negeri (KDN),” ujarnya berseloroh.

Tiada ulasan: