Ahad, 25 September 2011

Warga Emas terharu dibantu melalui program Jom Shopping

Muhamad Faizal


KELANA JAYA: Seramai 120 orang warga emas di Dun Sri Setia yang berdaftar telah diraikan dalam program 'Jom Shopping' di Pasar raya besar Giant di sini semalam.

Program ini adalah salah satu agenda kerajaan negeri Selangor membalas jasa golongan warga emas yang terkandung Program Merakyatkan Ekonomi Selangor (MES) di bawah Skim Mesra Usia Emas.

Melalui program jom shopping itu, setiap dari mereka diperuntukkan wang belanja RM100 oleh kerajaan negeri untuk membeli barang keperluan mereka.

Dalam Adun Seri Setia Nik Nazmi menjelaskan, kerajaan negeri sentiasa perihatin dengan apa yang telah dijanjikan kepada rakyat.

"Ini ada salah satu usaha kerajaan dalam menghargai apa yang telah dilakukan oleh warga emas selama ini dan ini juga salah satu cara kekayaan negeri ini dapat dikongsi bersama dengan rakyat.

"Kita tahu Negeri Selangor adalah sebuah negeri yang kaya sejak zaman pemerintahan Barisan Nasional lagi tetap kerajaan terdahulu gagal membawa rakyat untuk bersama-sama menikmati kekayaan tersebut malah rakyat terus terpinggir dan dibebani dengan masalah ekonomi," jelasnya.

Tambahnya lagi program Jom Shopping ini melibatkan seluruh warga emas di negeri Selangor dan kepada mereka yang ingin menyertainya perlu mendaftar di setiap Pusat Khidmat Masyarakat.

"Setiap warga emas yang ingin menyerta program tersebut perlu mendaftarkan diri di Pusat Khidmat Masyarakat di setiap Dun.

"Dari senarai yang berdaftar itulah kerajaan negeri akan mengeluarkan peruntukkan untuk program ini, selain itu juga warga emas yang mendaftar akan mengikuti Skim Mesra Usia Emas yang mana keluarga mereka akan mendapat RM2500 jika berlaku kematian kepada warga emas tersebut," sambungnya lagi.

Sementara itu seorang warga emas, Ramlah Binti Mohit 70 tahun terharu dengan apa yang dilakukan oleh kerajaan dan merasakan ini adalah satu usaha yang baik telah ditunjukkan dalam meraikan golongan yang lama.

"Makcik betul-betul terharu dengan apa yang dilakukan oleh kerajaan hari ini, walaupun melihat jumlahnya hanya seratus ringgit ia dapat meringgankan beban makcik dalam membeli barang keperluan.

"Apa yang dapat makcik lakukan hanya mengucapkan berbanyak terima kasih kepada kerajaan negeri di bawah Pakatan Rakyat kerana sanggup berkongsi dengan rakyat hasil kekayaan negeri ini kalau dulu kita tidak dapat menikmati tetapi sekarang kita telah merasa begitu juga dengan bekalan air percuma," jelasnya.

Sepanjang pemerintahan Pakatan Rakyat di Selangor, kerajaan negeri telah memperuntukan sebanyak RM465 juta bagi menjayakan program MES dan sebanyak RM49 juta dikhususkan untuk Skim Mesra Usia Emas.

Usaha murni ini adalah keperihatinan kerajaan mengembalikan kembali hasil kekayaan negeri ini kepada rakyatnya untuk dinikmati bersama.

Tiada ulasan: