Jumaat, 23 September 2011

UMNO tidak pernah tolak hudud: Muhyiddin

BERITA HARIAN ONLINE


PUTRAJAYA: Tan Sri Muhyiddin Yassin semalam menegaskan UMNO tidak pernah menolak hudud kerana ia sebahagian daripada hukum syarak, tetapi berpendapat pelaksanaannya masih belum sesuai.

Timbalan Perdana Menteri yang juga Timbalan Presiden UMNO berkata, penjelasan dan pemahaman mendalam mengenai hukum Hudud perlu diperluaskan kepada masyarakat Malaysia terlebih dulu sebelum ia dipertimbangkan untuk dilaksanakan.

"Ini adalah pendirian kita sejak dulu. Sebagai seorang Islam, kita tidak menolak hukum Hudud kerana ia jelas adalah hukum syarak tetapi dari segi pelaksanaannya, saya percaya ia belum sampai masanya untuk dilaksanakan.

"Malaysia adalah negara berbilang kaum dan agama, jadi pemahaman (mengenai hukum Hudud) perlu diperluaskan sebelum sampai ke peringkat untuk kita memikirkan untuk melaksanakannya," katanya.

Beliau berkata demikian selepas mempengerusikan Mesyuarat Jawatankuasa Kabinet mengenai Bekalan dan Harga kali ketiga di sini, semalam.


Turut hadir Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob.


Kelmarin, Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Aziz Nik Mat dilaporkan bertegas meneruskan pelaksanaan hukum hudud di negeri itu walaupun Kelantan dikatakan berada dalam keadaan tidak kondusif bagi melaksanakan undang-undang berkenaan.

Bekas Mufti Perlis, Prof Madya Dr Mohd Asri Zainul Abidin sebelum ini juga menyatakan Kelantan tidak boleh melaksanakan hukum hudud kerana keadaan negeri itu tidak kondusif.

Mengenai mesyuarat itu, Muhyiddin berkata, kajian yang mendalam perlu sebelum melaksanakan Jaringan Keselamatan Sosial baru termasuk program Setem Makanan dalam usaha mengurangkan beban golongan berpendapatan RM3,000 ke bawah.


"Program Setem Makanan adalah antara perkara yang kita sedang fikirkan dalam usaha meringankan beban rakyat kerana kita sedar harga barang agak meningkat. Kita perlu melihat pelbagai aspek seperti sistem pelaksanaannya, implikasi, tanggungan kepada kerajaan dan sebagainya.


"Kita belum putuskan kerana kita juga masih meneliti mekanisma lain supaya beban pengguna dapat dikurangkan," katanya.


Selain itu, beliau berkata, kerajaan juga bercadang untuk meningkatkan pengeluaran padi negara daripada empat metrik tan sehektar kepada 5.2 metrik tan sehektar menjelang 2015.

Tiada ulasan: