Isnin, 12 September 2011

S'gor keluarkan sendiri lesen kontraktor Kelas F

MALAYSIA KINI


Kerajaan negeri Selangor akan memperkenalkan klasifikasi kontraktornya sendiri dan mengeluarkan lesen Kelas F bagi kedua-dua bumiputera dan bukan bumiputera.

xavier jayakumar pc 190110 01Tindakan itu, menurut ahli exco kerajaan negeri Dr Xavier Jayakumar, sebagai usaha memberi peluang sama rata dan lebih menyeluruh kepada semua syarikat-syarikat kontarktor.

"Sekarang di Selangor akan ada lesen Kelas F untuk semua kontraktor. Saya telah mencadangkan perkara ini pada mesyuarat exco tertutup," katanya.

Menurut beliau, walaupun proses melaksanakan perkara itu menghadapi rintangan, keputusan itu dibuat supaya sekurang-kurangnya di Selangor, "kontrak adalah untuk semua".

Jayakumar berkata demikian ketika sesi forum yang dianjurkan oleh Persatuan Perniagaan India Malaysia (MIBA), yang bertujuan mengumpulkan ahli politik daripada pihak kerajaan mahupun pembangkang, ahli akademik, masyarakat sivil dan ahli perniagaan. Forum ini adalah untuk mendapatkan pandangan mereka mengenai 'pertempuran memenangi hati dan undi masyarakat India'.

Perkara lesen Kelas F itu dibangkitkan oleh seorang peserta yang ingin tahu peluang sesebuah syarikat yang dimiliki oleh orang Cina atau India boleh membida untuk projek-projek kerajaan.

indonesian construction workersDengan langkah itu, katanya, lebih banyak syarikat boleh membida bagi mendapatkan kontrak kerajaan negeri.

Beberapa projek besar, katanya, telah pun ditenderkan oleh kerajaan negeri Selangor. Antaranya, projek pemuliharaan Sungai Klang dan skim perumahaan dan pembangunan bandar campuran di Tanjung Dua Belas, Bukit Beruntung dan Ijok.

Tiada ulasan: