Khamis, 8 September 2011

Pengkristianan S'gor: Berterus terang atau saya pecahkan tembelang

Maria Begum, Malaysia Chronicle

Enggan tunduk kepada dakwaan yang dikenakan terhadapnya kerana mengajar Islam tanpa permit, Ahli Parliamen Shah Alam, Khalid Samad telah meningkatkan serangan terhadap pihak berkuasa agama Selangor yang beliau tuduh sebagai tali barut parti UMNO dan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak. Beliau berikrar untuk mendedahkan "maklumat lanjut" dalam tempoh dua minggu akan datang.

Khalid Samad, Timbalan pesuruhjaya PAS Selangor juga mencabar Majlis Agama Islam Selangor (MAIS) untuk berterus terang mengenai mesyuarat rahsia yang diadakan bulan lalu dengan Jais, NGO Islam yang lain dan ahli-ahli pejabat Peguam Negara.

"Saya akan meningkatkan serangan saya dalam tempoh dua minggu akan datang kerana saya ingin menunjukkan kepada orang ramai sistem telah dicabuli UMNO. Politik telah menjadi motif utama," Khalid Samad memberitahu Malaysia Chronicle.

‘Pengkristianan’ untuk menggulingkan MB Selangor

Khalid telah menuduh beberapa orang pegawai agama negeri terlibat dalam konspirasi untuk menggulingkan Menteri Besar Khalid Ibrahim dengan mendapat Sultan untuk menyingkirkannya kerana membenarkan "Pengkristianan" kerajaan.

"Penafian tidak cukup, tunjukkan minit mesyuarat itu. Mengapa mereka dari pejabat Peguam Negara tidak terlibat? Kenapa masyarakat Islam di Selangor yang tidak dimaklumkan dan MAIS hanya mengesahkan ia selepas saya menulis mengenainya dalam blog saya, "kata Khalid Samad.

Dalam blognya, Khalid telah menulis bahawa kumpulan-kumpulan yang bertemu di selepas serbuan Jais di Gereja Damansara Utama Methodist untuk mengekang aktiviti memurtadkan orang Islam. Mereka juga telah merancang untuk menyerahkan memorandum aduan kepada Sultan berkenaan Menteri Besar.

"Ia kelihatan seperti usaha untuk menjatuhkannya. Adalah diharapkan bahawa tidak ada ahli majlis eksekutif negeri Pakatan Rakyat (PR) terlibat, terutama mereka dari PAS, "Khalid Samad menulis dalam blognya.

Khalid Samad mangsa keadaan, seperti Dr Asri

JAIS Jabatan Agama Islam Selangor, telah beberapa hari yang lalu mendakwa Khalid di bawah Seksyen 119 Enakmen Pentadbiran Agama Islam Selangor kerana didakwa memberi khutbah di sebuah surau atau dewan pada 16 Ogos lepas

Di Selangor, seseorang perlu mendapat permit dari JAIS sebelum mereka boleh mengajar Islam.Langkah itu dianggap satu cara untuk Jais mengenakan kawalan ke atas umat Islam di negeri itu.

Ulama Islam yang mereka anggap sebagai ancaman kepada pihak berkuasa, seperti bekas Mufti Perlis Dr Asri Zainul Abidin, telah menjadi mangsa sebelum ini dengan cara yang sama seperti Khalid. Jais malah enggan untuk membaharui permit Pesuruhjaya PAS Selangor, Dr Abdul Rani Osman..

"Saya tidak hairan sama sekali jika ini adalah motif mereka. Ia akan menjadi lebih buruk apabila Pilihan Raya Umum semakin dekat kerana mereka mahu menafikan kami akses kepada platform tertentu untuk mendekati masyarakat Islam," kata Khalid, ketika ditanya jika Jais cuba untuk 'menutup mulut' beliau mengenai kes DUMC dan MB Khalid.

Beliau mengakui tidak mempunyai permit tetapi menafikan dirinya mengajar, seperti yang dituduh oleh Jais, dan berkata bahawa beliau hanya memberikan ceramah. "Adalah salah untuk mengajar tetapi ia tidak mengatakan bahawa adalah salah untuk berdakwah atau bercakap tentang Islam."

"Lihatlah bagaimana pantas Jais bertindak apabila mereka mahu. Mereka tiba-tiba memanggil saya, mendakwa saya dan juga menetapkan 24 November ini untuk mendengar perbicaraan saya, tetapi apabila ia adalah mengenai laporan DUMC, lihat bagaimana mereka mengheret kaki mereka," tambah MP PAS itu.

"Serbuan itu berlaku hanya kira-kira sejam atau lebih dan itu pun mereka telah meminta pelanjutan masa. Sekarang sudah hampir dua bulan. Adakah ini adil kepada semua pihak-termasuk12 umat Islam yang dituduh dimurtadkan dan pegawai-pegawai gereja yang diselubungi publisiti buruk dan ancaman? "

Mais menafikan

Sementara itu, Pengerusi MAIS Mohamad Adzib Mohd Isa hari ini mengesahkan mengenai mesyuarat itu, tetapi menafikan ia adalah sebahagian daripada konspirasi untuk menjatuhkan MB Khalid Ibrahim. Menurut Adzib, mesyuarat itu adalah untuk menjelaskan kepada NGO mengapa Jais menyerbu gereja DUMC pada 3 Ogos lepas.

"Saya sebagai ketua MAIS, dan Jais menjelaskan apa yang berlaku kepada NGO Islam ...bukan seperti apa yang mereka baca dari surat khabar atau The Malaysian Insider ... Ini bukan mesyuarat politik, tetapi semata-mata untuk menjelaskan apa yang sebenarnya telah berlaku, "Malaysian Insider memetik Adzib sebagai berkata.

"Kami hanya menjelaskan. Pada akhirnya, mereka berkata mereka telah menerima fakta yang tepat ... Duti mais dan Jais 'adalah untuk memberikan maklumat yang betul. "

Apabila ditanya jika mesyuarat itu dihadiri oleh wakil-wakil dari Jabatan Peguam Negara, Adzib hanya menjawab bahawa beberapa ahli NGO yang hadir dalam mesyuarat itu juga berkhidmat dalam agensi-agensi kerajaan seperti Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim).

"Tetapi mereka juga sebahagian daripada NGO dan mereka yang mewakili badan-badan bukan kerajaan, bukan mana-mana agensi kerajaan," kata Adzib.


Tiada ulasan: