Jumaat, 16 September 2011

PARIS!!! Najib selangkah ke sana

PASPB


Yang ditunggu-tunggu rakyat Malaysia (dan Mongolia) sudah tiba

Siapa yang ada kat London 30 September ni mesti datang.


Peguam Cara Kumpulan Hak Manusia yang Antarabangsa (SIHRG) dan Malaysia Manusia Hak NGO (SUARAM) akan menjadi tuan rumah satu taklimat dan acara menambah dana berhubung skandal kapal selam Scorpene Perancis di mana DCNS Perancis dikatakan untuk telah dibayar berjuta-juta Euro dalam bentuk sogokan ke atas pegawai-pegawai Malaysia.

Joseph Breham, peguam terkemuka Perancis dari Sherpa, sebuah pertubuhan bukan berasaskan keuntungan yang berurusan dengan hak asasi manusia isu-isu undang-undang dan Cynthia Gabriel dari Suaram akan menyediakan taklimat terkini diikuti oleh sesi dialog terbuka.


William Bourdon (kiri), rakan sekerja Encik Breham, yang juga sebahagian daripada pasukan undang-undang Perancis, malangnya dihantar pulang oleh pihak berkuasa Malaysia pada bulan Julai tahun ini juga akan dijadualkan berucap.


Sila sertai kami untuk apa yang terikat di sisi undang-undang untuk menjadi malam yang menarik dan menarik.


Tarikh: Jumaat 30hb Sept 2011


Tempat: Lecture Theatre, BPP Law School, 68-70 Red Lion Street, London WC1R 4NY


Masa: Pendaftaran: 18:00 Taklimat dan Dialog Panel: 18:30-20:00


Satu jamuan nasi lemak akan dijual semasa taklimat. Semua hasil dari jualan tersebut akan dimasukkan ke tabung itu. Masuk adalah percuma tetapi derma dalam bentuk wang untuk membiayai kos guaman adalah dialu-alukan.


Sila mendaftar di
http://malaysianscorpenesubmarinecorruptioncaselegalbrief.eventbrite.com/

Untuk maklumat lanjut berkaitan dengan kes itu, sila lihat di bawah:



Perkara: Taklimat Kes Kapal Selam Scorpene




Kronologi:

5 Jun 2002:
Kerajaan Malaysia menandatangani perjanjian dengan DCNS Perancis dan Sepanyol Navantia untuk perolehan dua (2) kapal selam kelas Scorpene.

Kontrak perolehan adalah menerusi rundingan terus dengan syarikat-syarikat pembuatan, berkata dengan perkhidmatan Perimekar Sdn Bhd.


Menurut penerangan Kerajaan, kontrak itu telah dibahagikan kepada dua bahagian:


a. Kos dua kapal selam Scorpene bersama-sama dengan pakej yang meliputi Sokongan Bersepadu Logistik dan latihan berjumlah Euro 969.15 juta (Walau bagaimanapun pada 14 Mei 2008, Najib memberitahu Parlimen bahawa ini sebahagian kos Euro999.15 juta)


b. Bayaran kepada Perimekar Sdn Bhd dalam nama "perkhidmatan penyelarasan" untuk tempoh enam tahun, jumlah Euro114.96 juta


Adalah dipercayai bahawa bayaran untuk pakej kedua adalah realiti suruhanjaya untuk Najib / Rosmah melalui Razak Baginda sebagai pemilik Perimekar.


Dengan kadar pertukaran pada bila-bila masa, kos adalah bersamaan dengan:


1) Pembayaran untuk kos kapal selam antara: RM 2.14bilion (Euro = RM3.2 pada tahun 2002) - 5.43b RM (Euro = RM5.6 pada tahun 2008) (kini Euro = RM4.7)


2) Suruhanjaya: mungkin kira-kira RM540 juta (kadar pertukaran pada masa pembayaran)

26 Julai 2006:
Tentera Laut Diraja Malaysia mengumumkan kapal-kapal ini akan dinamakan selepas menteri-menteri perdana pertama dan kedua. Badan kapal pertama akan diberi nama KD Tunku Abdul Rahman dan badan kapal kedua KD Tun Razak.

24 Okt 2007:
Kapal pertama, KD Tunku Abdul Rahman telah dilancarkan oleh Menteri Pertahanan Datuk Seri Najib di limbungan DCNS, Cherbourg, Perancis.

(Menurut Shariibuu Setev, bapa Altantuya, anaknya berada di Perancis dengan Najib semasa pelancaran)


3 Sept 2009:
Scorpene pertama kapal selam KD Tunku Abdul Rahman, tiba di pangkalan tentera laut Pelabuhan Klang selepas 54 hari pelayaran dari Perancis. Kedua siri ini, KD Tun Razak, dijadualkan untuk penghantaran pada akhir tahun 2009. Walau bagaimanapun, ia hanya tiba pada pertengahan 2010.

10 Feb 2009: T
elah dilaporkan bahawa KD Tunku Abdul Rahman tidak dapat menyelam kerana kesilapan teknikal. Sumber Tentera Laut mengakui bahawa kecacatan itu telah dihalang dari menyelam selama tiga bulan. Walau bagaimanapun, Kerajaan mendakwa bahawa masalah ini telah ditetapkan pada awal Februari dan ia dibenarkan untuk menjalani percubaan di air tropika sejak itu.

Hasilnya, pembina DCNS SA melanjutkan jaminan bagi kapal selam tersebut, yang sepatutnya berakhir pada 25 Januari 2010, sehingga Mei 2010 jadi kapal selam tersebut dapat menyelesaikan ujian sebagai langkah pertama untuk mendapatkan Keupayaan permulaan Operasi (IOC).


25 Mei 2010:
Jaminan tehadap KD Tunku Abdul Rahman tamat.

2 Julai 2010:
KD Tun Razak, kapal selam Scorpene kedua, tiba di Pangkalan TLDM Lumut. Ia adalah lebih daripada 6 bulan di belakang jadual.

7 Julai 2010:
Marhalim Abas dari akhbar The Malay Mail sekali lagi melaporkan bahawa krew kapal selam Malaysia kekal di darat sejak ketibaan pertama disebabkan oleh masalah berterusan KD Tunku Abdul Rahman; krew berisiko kehilangan kedudukan kapal selam mereka untuk tidak dapat untuk menyertai mana-mana menyelam percubaan .

Kedua-dua kapal selam yang kini diletakkan di Pangkalan TLDM Teluk Sepanggar, Sabah dan sehingga kini kedua-duanya masih tidak telah menjalani percubaan menyelam di kawasan laut tropika seperti yang diperlukan.


Apakah kos sebenar kapal selam Scorpene?


Perjanjian yang ditandatangani dengan DCNS / Navantia menelan wang pembayar cukai Malaysia sebanyak Euro1.08 bilion (dengan Euro114.96 juta komisen bagi Perimekar). Walau bagaimanapun, kami kemudiannya mendapati bahawa harga tidak termasuk banyak item.


Apakah item-item yang hilang atau yang memerlukan bayaran tambahan?


1. Perkhidmatan penyelenggaraan: Kerajaan Malaysia telah dianugerahkan usahasama Boustead-DCN Bhd (BDCN) sebagai pembekal perkhidmatan bagi penyelenggaraan kapal selam. Sehingga hari ini kos itu belum dimuktamadkan. Walau bagaimanapun, pada bulan Jun 2009 Boustead Heavy Industries dalam satu kenyataan kepada Bursa Malaysia memaklumkan bahawa kerajaan telah menyatakan niat untuk menganugerahkan kontrak bernilai RM600 juta untuk unit usaha sama bagi sokongan dalam perkhidmatan untuk kapal selam.


Mac 2010: Menteri Pertahanan Zahid Hamidi menjelaskan bahawa untuk penyelenggaraan tahun pertama akan menelan belanja kira-kira RM270m dan kos penyelenggaraan tahunan akan dihadkan pada RM600m setahun.

2. LIMA 2009: Menteri Pertahanan mengumumkan kontrak tambahan bernilai Euro37.5m (kira-kira RM150m) untuk bekalan Peralatan Sokongan dan Ujian (S&TE) untuk kapal selam Scorpene.


3. Senjata tidak termasuk: Pada 22 Jun 2010 Menteri Pertahanan menjawab soalan parlimen mendedahkan bahawa Kerajaan telah membayar Euro219.265 juta (kira-kira RM890 juta) untuk 40 unit peluru berpandu Exocet SM39 dan 30 unit-torpedo Black Shark, dihantar menjelang 2013.


4. Infrastruktur bagi pangkalan kapal selam di Sabah (belum dibina)?


5. Latihan untuk krew, sokongan dan lain-lain kakitangan harga Tiada lagi.


Jumlah Besar (anggaran kasar):


Perkakasan: dua kapal selam kelas Scorpene RM5430 juta


Suruhanjaya: dalam bentuk perkhidmatan oleh Perimekar RM540 juta


Pakej untuk simulasi dan latihan, S&TE RM 150 juta

Senjata: 40 peluru berpandu Exocet dan 30 Black Sharp 890 juta RM torpedo


Jumlah: RM6.98 bilion


Perkhidmatan penyelenggaraan (di bawah rundingan) RM270 juta (tahun pertama) / RM600 juta (maksimum)


Wang yang dibelanjakan setakat ini RM7.3 bilion


Jika kita campurkan penyelenggaraan RM7.58 bilion (RM600 juta selama 3 tahun)- JALAN PULANG

Tiada ulasan: