Jumaat, 16 September 2011

Mantan Polis Syak "Rakan" Mat Sabu Cuba Sebar Fahaman Komunis

Ditulis oleh Hadri Yaziz


KUALA LUMPUR : Bekas pengarah cawangan khas Polis DiRaja Malaysia (PDRM), Datuk Zulkefli Abdul Rahman mengesyaki golongan yang mendampingi Timbalan Presiden Pas, Mohamad Sabu cuba menerapkan semula fahaman komunis di negara ini.

"Mat Sabu bukan komunis. Saya tidak percaya dia komunis. Tetapi adakah dia akan memperkenalkan siapa orang disekeliling dia. (Orang) yang menyampaikan idea untuk membangkitkan Mat Indera," ujar beliau.

Beliau berkata pendekatan terkini Parti Komunis Malaya (PKM) yang dipercayai masih bergiat aktif di Selatan Thailand menggunakan ahli-ahlinya yang terpelajar untuk menerapkan ideologi parti itu dalam masyarakat.

"Pergerakan komunis tidak akan mati walaupun kita sudah menandatangani perjanjian tidak bererti ia sudah habis. Walaupun pergerakan komunis sudah habis tapi pemahaman masih ada," katanya ketika berucap di dewan Kelab Sultan Sulaiman malam tadi.

Zulkefli bersama tiga panel lain dijemput khas oleh Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa) dalam sebuah forum bertajuk'Kekejaman Komunis, Mat Indera dan Kemerdekaan' di mana presidennya Datuk Ibrahim Ali bertindak sebagai moderator.

Inisiatif forum itu dianjurkan bagi menjawab spekulasi yang dicetuskan oleh Mohamad atau lebih dikenali sebagai Mat Sabu dalam ucapannya di Tasik Gelugor 21 Ogos lalu menyentuh perjuangan Mat Indera yang dianggap sebagai pejuang kemerdekaan yang sebenar.

Dalam ucapannya Zulkefli menyifatkan ideologi komunis mengatasi agama.

Menurut beliau, mana-mana individu yang telah menawarkan diri untuk menjadi pengikut komunis maka 'segala yang diperjuangkan demi kepentingan manusia'.

"Komunis tidak akan meninggalkan objektif dan matlamat untuk menkomuniskan (masyarakat). Masa tidak menjadi sebarang masalah," katanya lagi.

Tambahnya lagi komunis hanya menunggu masa untuk mengambil kesempatan atas masalah yang melanda negara termasuk sosial, budaya dan perkauman.

Kerajaan Malaysia telah menandatangani Perjanjian Damai dengan negara Thailand dan PKM di Haadyai pada 2 Disember 1989.

Persetujuan yang dimeterai ketiga-tiga pihak itu menyebut agar PKM menghentikan perjuangan bersenjata selain perlu berikrar taat setia kepada Yang diPertuan Agong Malaysia.

Turut dinyatakan kerajaan Malaysia sedia membantu mana-mana ahli PKM yang telah meletakkan senjata untuk menetap di negara Malaysia untuk memulakan hidup baru.

Namun permohonan Setiausaha Agung PKM, Chin Peng untuk kembali ke tanah air pada tahun 2009 ditolak kerajaan Malaysia kerana beliau masih memegang jawatan setiausaha agung parti itu.

Beliau yang telah hidup dalam buangan selama 22 tahun pernah memohon untuk kembali ke tempat kelahirannya di Setiawan, Perak.

Tiada ulasan: