Khamis, 8 September 2011

Detik kebenaran Bernama

Oleh Dean Johns, Malaysiakini

Dengan mengandaikan berita kematian jurugambar BernamaTV Noramfaizul Mohd Nor di Somalia adalah benar – satu andaian besar perlu diberikan kepada rekod http://www.ncsb.com.my/blog/wp-content/uploads/2011/04/BERNAMA.jpgBernama yang memalukan dalam membuat laporan kurang tepat – ini adalah satu ombak menyedihkan bagi Allahyarham, keluarga dan juga rakannya.

Namun, sekiranya ini adalah satu detik kebenaran yang jarang, ia juga adalah satu pemeriksaan realiti yang bermanfaat bagi mana-mana rakyat Malaysia yang masih naif atau cukup jahil untuk mempercayai longgokan pembohongan dan kepalsuan yang disebarkan secara rutin oleh mesin publisiti Umno / BN

Apa-apa kebenaran terhadap kematian Faizul telah hancur berkecai disebabkan oleh jenis sampah (dihasilkan) oleh Bernama yang terkenal dalam peranannya sebagai agensi berita baik untuk regim Umno / BN. Jenazah Faizul masih belum sejuk sepenuhnya sebelum majikannya memetik kata-kata Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak yang biasanya palsu dan bersifat menjaga diri sendiri dari Perth, Australia bahawa jurukamera tersebut adalah “hero Malaysia sejati yang merangkumi peranan kita untuk membantu di mana-mana jua bantuan diperlukan.”

Bahkan, seberani beliau pun, Faizul bukanlah hero Malaysia tapi hero 1Malaysia; yang mana “badan hancur lebur dan nyawa melayang” seperti yang Najib secara nakal nyatakan menyuruh Umno/BN mesti mempertahankan Putrajaya. Dan ini juga bukan satu misi ikhlas rakyat Malaysia untuk membantu orang-orang derita di Somalia, tapi hanyalah mencari publisiti ‘Kelab Putera 1Malaysia’ yang direka untuk menabur imej tidak bertimbangrasa regim Umno/BN dengan imej kemanusiaan yang palsu.

Malah, lawatan Kelab Putera 1Malaysia ke Mogadishu juga agak mirip alasan “pisioterapi lutut” yang diberikan Najib ketika hilang dari negara pada hari kemerdekaan untuk bercuti di Perth. Tidak dinafikan bahawa beliau sememangnya telah memendekkan percutian misteri beliau, supaya dapat membantu Bernama dalam usahanya untuk damage-control saat ketibaan jenazah jurukamera yang mati di Malaysia.

“Jangan kita main permainan salah-menyalah sekarang, saya rasa ini adalah perkara yang tidak sensitif untuk dilakukan,” kata beliau, sebelum mengeluarkan hujah-hujah yang bertujuan untuk melegakan rejim daripada apa-apa tanggungjawab untuk dalam kematian Faizul yang maut ditembak.

Selepas itu, Najib cuba untuk mencari alasan untuk kegagalan memberikan peralatan keselamatan kepada mangsa dan konvoy yang bersama beliau dengan komen seperti “sekuriti yang diberikan mencukupi”, “jika anda pakai jaket kalis peluru pun tapi tiada jaminan sepenuhnya” dan “banyak senjata di tangan orang tidak professional, dan ada bahaya.”

Najib meludah ke langit dengan kenyataan-kenyataan sedemikian kerana ia hanya mengingatkan ramai antara kita bahawa rakyat Malaysia turut berada dalam keadaan bahawa kerana banyak senjata ada di tangan polis Umno/BN yang tidak professional. Dan kiasan beliau kepada soalan jaket kalis peluru juga menyebabkan ramai yang tertanya berapa banyakkah baju yang boleh dibeli dengan harga salah satu beg Birkin Hermes koleksi isterinya.

Tapi ayat yang mendedahkan penipuan Najib kepada kenyataan bertimbang rasanya untuk mengelakan permainan salah-menyalah dan tidak sensitif terhadap kematian Noramfaizul yang menyedihkan ialah apabila Bernama melaporkan “jenaka” beliau yang menyatakan “wartawan antarabangsa turut terbunuh. Jika anda tidak mahu jadi wartawan, tinggal sahaja di rumah.”

Tuan yang angkuh, hamba yang bodoh

Ketidak-sensitifan kenyataan tersebut, bertambah dengan fakta bahawa Bernama terasa perlunya untuk memetik kata-kata tersebut menzahirkan lagi tentang hubungan “tuan yang angkuh, hamba yang bodoh” ini dalam hubungan antara Putra dan media Umno/BN dan gabungan mereka dalam menghina rakyat Malaysia.

Terdapat juga kekurangan yang jelas kepaduan dalam laporan Bernama dalam kes tembakan tersebut, di mana agensi 'berita' itu memetik Najib sebagai mendakwa bahawa "mereka (konvoi) terkena tembakan rambang yang tidak bertujuan ke arah konvoi mereka", tetapi pada masa yang sama juga memetik apa yang dikatakan saksi yang hanya dikenali sebagai "Halima" sebagai memberitahu New York Times bahawa "satu trak Kesatuan Afrika datang ke hala kereta konvoi tersebut dan memulakan menembak".

Bernama juga memberitahu kita bahawa meskipun sudah menyatakan “tembakan rambang”, Najib tetap berpendirian bahawa Presiden Somalia Sheikg Sharif Sheikh Ahmad telah berjanji untuk menyiasat insiden tersebut dan memberikannya satu laporan lengkap.

Kita hanya boleh berharap laporan penyiasatan Sheikh Ahmad akan mempunyai lebih kredibiliti daripada lagenda keputusan “mati tiba-tiba” atau “bukan dibunuh dan bukan bunuh diri” sebagai punca kematian mangsa-mangsa yang mati di tangan “penguatkuasa undang-undang” regim Umno/BN.

Sementara itu, Bernama juga bekerja lebih masa untuk menjauhkan tuannya Umno/BN daripada sebarang tanggungjawab dengan memetik kata Ketua Misi Somali, Dr Alwai Abdul Rahman yang menafikan bahawa jaket kalis peluru akan dapat menyelamatkan nama Noramfaizal Mohd Nor, kerana “peluru yang digunakan adalah bermutu tinggi.” Gelarlah saya sebagai sinis, tetapi ini semua kelihatan amat seperti cara typical ala-Bernama apolegetik Umno / BN.

Diubah secara total dan ditambah benda-benda yang tidak pernah disebutkan

Seperti juga satu laporan mengenai Menteri Luar Negara Anifah Aman yang dipetik sebagai berkata bahawa Duta Malaysia ke Libya, Zulkifli Yaacob telah berkunjung ke Somalia untuk mengaturkan pelan sekuriti sebelum Kelab Putera 1Malaysia datang mengunjung.

Kalau-kalau anda membayangkan bahawa saya telah sewel dalam mendakwa mendakwa bahawa Bernama mampu merekacipta berita sebelum saya menghurai lanjut, mari kita sama-sama melihat aduan oleh pelajar bahawa beliau dan rakan-rakannya telah disalahpetik dalam satu feel good fantasi baru-baru ini yang bertajuk "Najib speech inspirational, say students in Perth.”

Pelajar tersebut, yang meminta supaya nama beliau dirahsiakan kerana beliau seorang penerima biasiswa kerajaan memberitahu Malaysiakini bahawa Bernama telah “mengubah segalanya dan menambah perkara yang tidak pernah dikatakan oleh kami. Dan semua ini dilakukan sebelum ucapan itu dilakukan bukan selepas.”

Pendeknya, seperti yang saya nyatakan bertahun lamanya, sekiranya anda mempercayai Bernama, anda akan percaya pada semua benda. Dan rasa kekesalan terhadap agensi berita ini walaupun pada saat ia sedang mengalami saat kebenaran yang jarang berlaku, seperti dalam kematian Noramfaizul Mohd Nor, ia terus mengabdikan dirinya kepada pembunuhan yang sistematik, sejuk berdarah terhadap kehidupan dan jiwa kewartawanan: iaitu kebenaran.

Tiada ulasan: