Ahad, 11 September 2011

Aziz Bari: Seperti Ops Lalang, polis jadi ‘kambing hitam’ Bersih 2.0


KUALA LUMPUR – Pakar perlembagaan Prof Abdul Aziz Bari berkata kerajaan tidak harus mempersalahkan pasukan polis berhubung kesan akibat cara menangani isu Bersih 2.0 – yang didakwa menjadi antara punca kemerosotan kepimpinan Najib dan kerajaan pusat.

“Kerajaan tidak boleh mempersalahkan polis dalam isu Bersih,” kata beliau kepada The Malaysian Insider hari ini.

Justeru, Aziz (gambar) berkata pasukan polis sebenarnya sebahagian daripada perkhidmatan awam dan ia terletak di bawah penyeliaan kuasa eksekutif iaitu kerajaan pusat semasa.

“Sebagaimana di bawah demokrasi Westminster yang lain, kerajaan bertanggungjawab atas (tindakan) kakitangan awam termasuk pasukan polis.

“Oleh kerana mereka tidak dipilih, maka Kabinet yang dipilih yang seharusnya dipertanggungjawabkan,” kata beliau lagi.

Malah tegas beliau, ia adalah tanggungjawab penting kerajaan sebagaimana diperuntukkan di bawah Perkara 43(3) Perlembagaan Persekutuan.

“Dalam urusan berkaitan Bersih, polis telah bertindak di bawah arahan kerajaan. Sedihnya, ini dilakukan sehingga membelakangkan peruntukan dalam Perlembagaan yang membolehkan kebebasan bersuara di bawah Artikel 10(1),” kata ahli akademik ini.

Aziz mengulas kenyataan dibuat oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri Senator Tan Sri Dr Koh Tsu Koon hari ini.

Koh berkata cara polis mengendalikan Bersih 2.0 pada 9 Julai lalu adalah punca kemerosotan populariti Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

Presiden Gerakan melahirkan pandangan itu ketika bersetuju dengan kenyataan bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad yang muncul semalam.

Koh berkata tindakan-tindakan diambil oleh polis ketika perhimpunan Bersih 2.0 memberi gambaran bahawa kerajaan terlalu tegas dan ia adalah tidak benar sama sekali.

Media memetik Dr Mahathir berpendapat tinjauan Merdeka Center baru-baru ini yang menunjukkan sokongan terhadap Najib merosot teruk berpunca antara lain kesan cara kerajaan menangani perhimpunan Bersih 2.0.

Katanya, tindakan kerajaan tidak membenarkan orang memakai baju kuning adalah satu tindakan yang dilihat tidak betul.

Dr Mahathir berkata, imej kerajaan jadi buruk kerana tindakan tegas yang diambil oleh pihak berkuasa untuk mengekalkan ketenteraman awam menjelang 9 Julai.

“Ini disalahkan ke atas Datuk Seri Najib tetapi saya tidak tahu apakah Datuk Seri (Najib) yang beri arahan baju kuning tak boleh pakai.

“Saya tak fikir dia nak kata kepada polis baju kuning tak boleh pakai. Tetapi hakikatnya orang yang pakai baju kuning kononnya dianggap sebagai musuh dan ditahan. Itu tindakan kerajaan Malaysia dan ini memberi gambaran yang tidak baik kepada kerajaan,” kata beliau lagi.

Kajian terbaru Merdeka Center mendakwa aliran populariti Najib terus mengalami penurunan daripada 72 peratus pada Mei 2010 kepada 69 peratus November lalu, 67 peratus pada Mac tahun ini dan seterusnya ke paras 65 peratus Mei lalu dan yang terbaru 59 peratus.

Kajian itu dikendalikan melibatkan 1,027 respoden, membabitkan pengundi berdaftar, antara 11 hingga 27 Ogos lalu – kira-kira sebulan selepas perhimpunan Bersih 2.0.

Sehubungan itu tambah Aziz, kerajaan tidak boleh menuding jari ke atas kakitangan awam semata-mata.

“Tetapi, sekali lagi ia dilakukan oleh Mahathir. Ingat, beliau mempersalahkan polis atas tindakan berkaitan dengan Operasi Lalang?” kata beliau merujuk kepada penggunaan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) pada 1987.

“Layan polis dengan baik. Mereka sekali menjadi tikus belanda,” katanya seolah-olah menggambarkan Polis Diraja Malaysia menjadi bahan uji kaji.

“Tetapi kemungkinan, seperti juga bekas ketua polis negara Tun Haniff Omar sebelum ini, mereka dengan gembira menerima kesalahan kali ini,” kata beliau merujuk kepada kenyataan Haniff sejurus selepas pendirian Dr Mahathir muncul awal tahun ini.

Aziz menambah, di bawah perlembagaan, tanggungjawab bermakna seseorang yang didapati cuai atau bersalah, boleh dipecat ataupun harus dihadapkan di Parlimen.

“Ia menjadi asas kepada tindakan susulan, misalnya prosiding disiplin yang boleh membawa kepada pemecatan seseorang. Jika ia melibatkan pelanggaran undang-undang, ia bermakna liabiliti.

“Polis kini terdedah kepada liabiliti jenayah atau tindakan sivil,” kata beliau lagi.

Tiada ulasan: