Isnin, 22 Ogos 2011

Subsidi: Tidak perlu perunding a'bangsa

Hazlan Zakaria


Tidak perlu perunding asing bagi menasihatkan negara bahawa pengurangan subsidi akan mengecilkan bajet negara yang terus melambung, kata PAS ketika membidas Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Tan Sri Nor Mohamad Yakcop.

NONE"Malah, guru Kemas pun boleh bagi tahu anda perkara itu,” kata pengerusi Kelab Protes Barang Naik Datuk Mahfuz Omar berhubung kenyataan yang dibuat oleh menteri yang bertanggungjawab terhadap Unit Perancangan Ekonomi (EPU) itu.

Mahfuz mengulas kenyataan Nor Mohamed semalam bahawa kerajaan tidak berkuasa dalam menentukan harga barang.

"Kita melihat bahawa kalaupun ada barangan tertentu harga naik di pasaraan dunia, kalau kerajaan bijak dalam pengurusan ekonomi dan kewangan, boleh beri pengapungan subsidi.

"Tapi kerajaan selalu beri alasan, contohnya harga minyak (petrol). Bila harga pasaran dunia naik, kerajaan kata terpaksa naikkan sebab tak mampu tampung subsidi berlebihan, bila harga turun, kerajaan berhujah kita harus stabilkan harga," katanya.

Menurut Mahfuz yang juga naib presiden PAS, kerajaan sepatutnya lebih cekap menguruskan ekonomi negara dengan mengubal polisi fiskal yang lebih baik, memecahkan monopoli dan bekerja keras mempertahankan subsidi di sebalik kenaikan harga global.

Dakwanya, faktor kenaikan harga barang kawalan sejak akhir-akhir berpunca dari kegagalan pengurusan ekonomi dan kewangan negara oleh kerajaan BN.

azlanPada pembentangan Makmal Rasionalisasi Subsidi tahun lalu yang kerajaan memperuntukkan RM74 bilion sebagai subsidi setahun merangkumi bahagian sosial (RM42.4 bilion), bahan api dan tenaga (RM23.5 bilion), prasarana (RM4.8 bilion) dan makanan (RM3.4 bilion).

"Bagi saya RM42 bilion untuk sosial seperti pendidikan dan kesihaatan itu adalah tanggungjawab, begitu juga untuk infrastruktur.

"Sekarang kerajaan gabungkan tanggungjawab itu sebagai subsidi. Saya rasa pelik. Sedangkan untuk bahan api dan tenaga syarikat IPP dapat untung. Rakyat kena tanggung kenaikan tarif. Dan inilah penyebab kos hidup meningkat," katanya.

Menurut Mahfuz, jika ditolak bahagian sosial dan infrastruktur itu, kerajaan hanya menanggung kira-kira RM26 bilion dalam menanggung subsidi rakyat, lebih rendah daripada laporan bahawa ketirisan dan pembaziran negara sebanyak RM28 bilion setahun.

Tiada ulasan: