Sabtu, 20 Ogos 2011

Negara Muslim patut membantu Somalia pada bulan Ramadhan ini

Moaz Nair, Malaysia Chronicle


Manusia boleh menganut bangsa dan agama yang sama tetapi permusuhan antara kaum dan antara agama telah melihat banyak negara yang musnah. Teori bahawa kehomogenan kaum dan agama adalah baik untuk keharmonian tidak begitu berfungsi di kebanyakan negara. Kecuali negara-negara seperti Jepun dan beberapa negara Eropah yang lain, negara-negara yang paling homogen di dunia berada dalam kegawatan.

Mereka telah dirosakkan oleh pergolakan politik dalaman dan mereka tidak mempunyai masa untuk membangunkan negara-negara atau bencana semula jadi yang mempengaruhi mereka. Dalam kes Somalia kedudukan hari ini amat menyedihkan. Negara rosak, rakyat kelaparan dan pertengkaran politik dalaman semakin meningkat.

Kemarau yang tidak pernah berlaku

Somalia dengan jumlah penduduk kira-kira 9 juta adalah sebuah negara Islam 99.9 peratus. Malangnya, negara ini telah menghadapi perang saudara selama lebih 20 tahun disebabkan oleh kekaburan politik yang tidak boleh diselesaikan di kalangan orang-orang yang berbangsa dan agama yang sama. Ia kelihatan seperti tidak banyak boleh dilakukan dari segi politik pada masa ini untuk membuat puak bertelingkah ini datang kepada terma dan mengatasi beban salah satu daripada kebuluran paling berat negara yang dihadapi dalam tempoh enam dekad yang lalu. Perang berterusan sivil di negara ini boleh dikatakan telah memiskinkan rakyat. Habis hasil pertanian dan dengan tiada rizab makanan negara menghadapi krisis makanan yang teruk. Penduduk melarat Somalia tidak mempunyai sesiapa untuk berpaling, kecuali kepada Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) dan Amerika Syarikat.

Kegawatan dan kebuluran yang teruk di Somalia merupakan satu peringatan yang suram ketidakstabilan ekonomi dan huru-hara politik sesebuah negara hadapi. Kekurangan rizab makanan semasa dalam keadaan kritikal di mana-mana negara boleh membawa kepada kelaparan dan kebuluran. Somalia, malangnya, kini menghadapi malapetaka kemanusiaan yang diburukkan lagi oleh kekusutan politik dan konflik antara kaum. 25 peratus daripada penduduk secara tetap menghadapi kebuluran - mengikut anggaran Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB). Beribu-ribu telah terkorban. Hampir 1 juta rakyat Somalia yang kini berada di kem-kem pelarian di negara-negara jiran. PBB meramalkan satu lagi senario yang suram di seluruh rantau ini Afrika. Merentasi Horn Afrika 12 juta lagi dijangka akan menghadapi nasib yang sama seperti Somalia kerana kemarau belum pernah terjadi sebelumnya. Mereka pasti akan memerlukan bantuan makanan kebuluran yang luas menjulang di horizon

Somalia, seperti mana-mana negara-negara lain, tidak mempunyai sumber asli yang belum diterokai tetapi penuaian mereka telah sia-sia kerana ketidakstabilan politik dan huru-hara di negara ini. Kemiskinan, pertelingkahan politik dan kekurangan bantuan asing telah lama menyumbang kepada pemberhentian dalam pembangunan ekonomi negara dan ini telah mendatangkan keganasan di negara ini. Orang-orang pelarian di antara mereka telah lama di tali kesusahan dan kini mereka yang dihadapi dengan masalah yang lebih besar - kebuluran. Dua musim keadaan kemarau dan keruntuhan tadbir urus telah menambah garam kepada luka. Negara tidak ada strategi untuk rizab makanan dan hasil pertanian telah jatuh menjunam selama bertahun-tahun. Dan kini kemarau yang teruk - salah satu yang paling teruk dalam 60 tahun yang lalu - telah memburukkan lagi krisis dan ramai Somalia pelarian mati kebuluran.

Memalingkan bantuan dari negara bukan Muslim

Persekitaran pecah belah politik dengan bantuan kumpulan utama agama enggan menerima bantuan dari negara-negara Barat telah membuat keadaan lebih teruk. Malangnya, walaupun dalam keadaan sangat buruk terdapat kumpulan dalam negara itu yang kononnya berpaling bantuan daripada sumber-sumber "tidak Islam". Ini tidak seharusnya berlaku kerana orang-orang mati adalah orang yang tidak bersalah yang terperangkap dalam paya politik yang sedang dialami oleh negara. kebanyakan mangsa adalah dari keadaan politik, kaum dan agama di negara itu.

Sama ada kerana ia mungkin, dunia harus melihat kebingungan yang menghadapi Somaliadari sudut pandangan kemanusiaan. Dalam semangat Ramadan negara-negara jiran Islam, selain negara-negara Islam dan OIC khususnya boleh melakukan lebih untuk membantu mencegah kebuluran besar-besaran di Somalia. Janji-janji sahaja tidak akan melihat bantuan kepada mangsa-mangsa di negara ini yang dilanda peperangan. Rakyat Somalia perlu penawar yang cepat untuk terus hidup. Bergantung semata-mata kepada Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu dan Amerika Syarikat usaha ini untuk membantu rakyat Somalia yang kebuluran adalah tidak mencukupi. Apatah lagi, dalam kebanyakan kes bantuan yang datang dari negara-negara bukan Islam dihalang oleh beberapa puak keras kepala di dalam negara.

Pada masa ini kritikal kumpulan memecah-belahkan Somalia harus melihat masalah-masalah yang dihadapi oleh negara sebagai masalah kemanusiaan dan bukan politik. Mereka harus mengenepikan perbezaan politik mereka dan bekerjasama untuk menerima bantuan daripada sumber luar tanpa mengira negara mana bantuan itu datang dari sebab-sebab belas kasihan. Kegagalan untuk bekerjasama, kumpulan-kumpulan yang berperang akan melihat orang-orang akan lebih mengepung dengan lebih ganas.- Malaysia Chronicle

Tiada ulasan: