Khamis, 25 Ogos 2011

Liwat 11: Pakar DNA McDonald beri keterangan

MALAYSIA KINI


Selepas pakar patologi forensik Australia Dr David Wells memberi keterangan semalam, seorang lagi pakar asing - pakar DNA Dr Brian McDonald, pula dipanggil memberi keterangan hari ini dalam perbicaraan kes liwat terhadap Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

McDonald, juga dari Australia, akan disoal terlebih dahulu oleh peguambela Ram Karpal, dan akan diikuti dengan pemeriksaan balas oleh peguamcara 11, Datuk Mohd Yusof Zainal Abidan, yang mengetuai pasukan pendakwa.

LAPORAN LANGSUNG


anti-anwar ibrahim demonstration outside KL High Court sodomy II trial8.35 pagi: Sekumpulan anti-Anwar yang memakai baju-T kuning
berkumpul di luar Kompleks Mahkamah Jalan Duta, tempat perbicaraan kes liwat terhadap ketua pembangkang itu berjalan.

Mereka berulangkali melaungkan 'reformasi', serta membawa kain rentang bertulis 'Selamat Hari Raya Peliwat 2.0' dan 'Justice for Saiful'.

8:48 pagi: Pasukan pendakwa berada di mahkamah, begitu juga peguambela Ram Karpal dan Marissa Regina dan Christopher Fernando.

Marissa adalah anak perempuan mendiang Christopher Fernando, peguam yang bersama pasukan peguambela Anwar ketika perbicaraan kes liwat pertamanya.

8:55 pagi: Turut berada di mahkamah peguam ialah peguam Saiful - Zamri Idrus. Beliau tidak hadir semalam.

9:04 pagi: Anwar tiba bersama isterinya yang juga presiden PKR, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail serta setiausaha agung parti itu, Saifuddin Nasution.

Masih ada tempat duduk kosong di dalam dewan mahkamah yang boleh menampung Kira-kira 70 orang.

9:13 pagi: Ketua PKR Johor, Datuk Chua Jui Meng tiba dan dilihat bercakap dengan Anwar, yang berdiri dalam kandang tertuduh.

9:15 pagi:
Prosiding mahkamah bermula di hadapan Hakim Datuk Mohamad Zabidin Mohd Diah.

9:16 pagi: Saksi pembela keempat, Dr Brian McDonald mula memberi keterangan dan disoal oleh peguambela Ram Karpal.

9:40 pagi: Ahli kimia Dr Seah Lay Hong Kimia, yang memberi keterangan sebelum ini, membantu pihak pendakwa sebagai konsultan. Beliau duduk di antara Yusof dan DPP Noorin Badaruddin.

9:46 pagi: McDonald berkata dia menyediakan satu laporan berasingan selepas mendapat data dari kedua-dua ahli kimia Malaysia.

Dokumen itu bertajuk ''Report of Malaysian Version in the case of PP vs AI'. Beliau menyediakan laporan itu pada tahun 2009.

9:47 pagi: Beliau menjelaskan mengenai ujian forensik DNA.

9:53 pagi: Beliau menjelaskan mengenai 'short tandem repeat' (STR) dan 'loci' dalam ujian DNA.

10:01 pagi: McDonalds menjelaskan terma seperti starter, peaks, polymerase Chain Reaction (ujian PCE), dan electropherograms.

McDonald menjelaskan bahawa DNA dari darah, mani darah, dan sampel badan seseorang itu, adalah sentiasa serupa.

10:24 pagi: McDonald menjelaskan terdapat garispanduan standard antarabangsa agar ia boleh ditafsirkan di peringkat antarabangsa.

[Baca laporan langsung]

Tiada ulasan: