Rabu, 24 Ogos 2011

Berapa ramai pemilih telah digugur

Aziz Muda


KUALA LUMPUR: Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) dan Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) didesak menjawab dengan segera 3 soalan yang timbul berhubung pengguguran beberapa nama pengundi dalam daftar pemilih setelah diasak keras oleh PAS.

Pengerusi Lajnah Pemulihan Demokrasi dan Mobilisasi Dewan Pemuda PAS Pusat, Suhaizan Kaiat berkata, soalan pertama yang perlu dijawab oleh SPR dan JPN, berapakah jumlah keseluruhan pemilih yang telah digugurkan sehingga kini.

Menurut beliau, soalan kedua, di bawah peruntukan mana dalam Peraturan-Peraturan Pilihan Raya (Perjalanan Pilihan Raya) yang membenarkan SPR menggugurkan pemilih-pemilih terbabit.

Katanya, manakala soalan ketiga, bagaimana JPN mengenalpasti individu yang tidak sahih untuk digugurkan bagi kes memiliki nombor kad pengenalan lama yang sama dan memiliki nama serta nombor kad pengenalan hampir sama.

"Apakah JPN sudah memiliki senarai warganegara klon sebelum Pemuda PAS membuat bantahan?" katanya pada sidang akhbar di Pejabat Agung PAS, Jalan Raja Laut, di sini, hari ini.

Tiada ulasan: