Isnin, 25 Julai 2011

Teoh ‘bunuh diri’: Fakta atau fantasi?

Apakah sebab seorang anak muda yang mempunyai masa depan dan karier politik yang cerah meragut nyawanya sendiri?



Laporan Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI – Royal Commission of Inquiry) berhubung kematian Teoh Beng Hock, pembantu peribadi seorang Ahli Dewan Undangan Negeri Selangor, membuat kesimpulan bahawa beliau membunuh diri.

Dan apakah sebab seorang anak muda yang mempunyai masa depan dan karier politik yang cerah meragut nyawanya sendiri?

RCI menyediakan jawapannya dalam (perenggan 232 Laporan RCI) hasil siasatannya, yang merujuk kepada peringkat akhir beliau disoalsiasat bertubi-tubi sepanjang malam hingga ke dini hari di pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) di Shah Alam pada 15 Julai 2009.

“Teoh mengalami perubahan dalam kedudukan fikirannya. Dalam dalam tempoh beberapa jam sahaja, berlaku transformasi dalam diri beliau, dari kumpulan berisiko rendah kepada kumpulan berisiko tinggi untuk melakukan tindakan membunuh diri,” kata laporan itu.

Perubahan dalam diri Teoh dalam tempoh yang singkat yang didakwa oleh laporan itu seperti keraguan, ketidaktentuan, konflik dalam diri, tekanan emosi yang keterlaluan dan rasa bersalah yang amat sangat, kesemuanya tidak dapat diterima.

Memandangkan dirinya tidak mempunyai alasan yang mampan untuk menangkis segala tuduhan terhadapnya, beliau mendapati dirinya tidak dapat mencari jalan keluar dari perangkap yang dilaluinya, kata laporan itu lagi.

Apabila beliau hilang semua harapan, Teoh merasakan dirinya terperangkap, hilang segala harapan maka beliau terjerumus dalam kehampaan dan kesengsaraan.

Teoh mendapati jalan keluar yang ada dari kesengsaraan yang beliau bhadapi ialah dengan melompat dari tingkap, walaupun ini bermakna nyawanya melayang.”

Berdasarkan dari keseriusan perasaan sengsara yang digambarkan oleh RCI, seseorang akan menyangka bahawa Teoh didakwa atas kesalahan menyalah guna dana awam yang melibatkan berjuta ringgit.

Dan beliau menghapati tekanan jiwa dan menghadapi saat harga diri diaibkan, orang-orang yang disayangi, partinya dan kerajaannya, demikian menurut laporan itu.

Nampaknya, tidaklah sedemikian rupa.

Tuduhan remeh dan meragukan

Teoh sebenarnya dibawa oleh SPRM sebagai saksi untuk membantu siasatan berhubung tuduhan (yang belum lagi dibuktikan kesalahannya) yang dihadapi bosnya kerana menyalah guna dana awam sebanyak RM2,400, yang didakwa digunakan untuk membeli bendera yang tidak pun diterimanya.

Jika anda seorang yang baru mengetahui tentang kes ini, anda tentu melahirkan rasa terperanjat dan tidak percaya bahawa perkara yang begitu remeh boleh menyebabkan seorang aktivis politik yang berwibawa membunuh diri.

Tetapi RCI berfikir sebaliknya, di mana mereka mengutarakan berbagai sebab, yang utama disimpulkan dalam perenggan 230 laporan itu, di mana saya memetik sepenuhnya:

“Tahap tekanan emosi yang bertalu-talu dalam siasatan mungkin membawa kepada kesangsian dalam kotak pemikiran Teoh berhubung tugasnya sebagai setiausaha politik Ean Yong Hian Wah.

“Menandatangani sendiri dokumen dengan menggunakan cop rasmi Ean, ketiadaan tiga sebutharga sebelum memberi projek atau program, dakwaan rasuah terhadap DAP, pemberian secara runding terus projek, dan menetapkan harga kepada barangan yang diperlukan untuk projek-projek, juga membebankan pemikirannya.”

Sebelum itu, RCI menjelaskan dalam laporannya bahawa pegawai-pegawai SPRM membuli Teoh dengan pelbagai tuduhan-tuduhan palsu terhadap salah laku, yang beliau tidak lakukan.

Ini termasuk Teoh menandatangani dokumen dengan menggunakan rubber stamp Ean (walaupun beliau tidak bersalah kerana namanya berada dalam dokumen itu dan beliau berbuat demikian bagi pihak bosnya).

Begitu juga dengan pemberian kontrak setelah mendapatkan tiga sebutharga (walaupun peraturan ini dimansuhkan oleh kerajaan negeri Selangor untuk projek di bawah nilai RM20,000 boleh diberi secara runding terus tetapi Teoh tidak biasa dengan peraturan ini.)

Kejadian-kejadian lain yang menyebabkan kerungsingan Teoh, pada pendapat RCI ialah pengambilan telefon bimbitnya di mana Teoh begitu bergantung padanya dan pendedahan nombor password kepada akaun emailnya, membolehkan akses kepada hal peribadinya.

Integriti Teoh, Ean terus mantap

Bagaimanapun, RCI dalam percubaannya untuk merendahkan kredibiliti Teoh menyatakan bahawa Teoh “mempunyai semangat yang lemah” (perenggan 229, laporan RCI). RCI lupa bahawa bahawa integriti Teoh dan bosnya tetap kukuh dan Teoh sedar akan hal ini.

Malahan, ketika Teoh disoalsiasat, beliau sudah biasa dengan taktik SPRM yang cuba mencari kesalahan terhadap para pemimpin

Pakatan Rakyat yang telah berjalan sejak sekian lama, sebagai sebahagian dari strategi Barisan Nasional untuk mengucar-kacirkan kestabilan kerajaan negeri Selangor.

Dalam keadaan sedemikian, walaupun SPRM berjaya menimbulkan keraguan dalam dirinya Teoh melalui tuduhan-tuduhan palsu seperti yang digariskan dalam perenggan 230, ini hanya berbentuk teknikal semata-mata.

Tidak ada elemen ketidakjujuran dalam kes ini, sama ada Teoh atau Ean telah mengambil wang.

Oleh itu, bagaimana RCI boleh membuat kesimpulan bahawa tuduhan palsu berhubung salah tingkah laku yang kecil telah menyebabkan Teoh berada dalam situasi “konflik emosi yang teruk”, “perasaan bersalah yang keterlaluan”, “tidak menaruh sebarang harapan”, dan “terjerumus ke dalam kesengsaraan”?

Ketika membuat kesimpulan ini, adakah RCI telah membuat satu lompatan yang jauh ke sebuah negeri yang penuh dengan fantasi?

Dari sudut mana pun kita melihatnya, Teoh merupakan seorang anak muda yang mempunyai integriti dan penampilan diri yang menarik dan sedang menanti hari perkahwinan di mana tunangnya sedang mengandungkan anaknya.

Adakah seseorang itu akan melompat dari tingkat 14 bangunan semata-mata kerana dia disoalsiasat secara tidak adil dan saksama oleh pegawai-pegawai kerajaan?

Profesor Paul Edward Mullen, Profesor Emeritus Psychiatri Forensik Universiti Monash, yang dibawa untuk menyediakan laporan itu, memberi jawapannya apabila beliau menyatakan (dalam perenggan 209 Laporan RCI):

“Teoh berada dalam kumpulan berisiko yang rendah untuk membunuh diri apabila beliau berada dalam tahanan SPRM. Jika benarTeoh…..membunuh diri, beberapa perkara telah berlaku untuk menggugat kestabilannya dari sudut psikologi dan percubaan menakut-nakutkannya berdepan dengan kematian.”

Adakah benar Teoh ditakut-takutkan dengan kematian dengan antik soalsiasat yang dilakukan, dengan kejam, yang dijalankan oleh pegawai-pegawai SPRM berhubung dengan kes yang remeh dan tuduhan yang meragukan itu?

Laporan pakar sakit jiwa tidak tepat

Mengenai laporan daripada pakar sakit jiwa, adalah mengecewakan apabila RCI memilih untuk memetik bahagian yang tidak tepat untuk memberi gambaran seolah-olah pakar-pakar ini menyokong tindakan bunuh diri.

Namun kenyataan akhbar dari Majlis Peguam yang memetik dari laporan ini tidak pula menyokong teori bunuh diri.

Mengenai laporan Profesor Mullen, Majlis Peguam berkata, “beliau berpendapat peristiwa-peristiwa yang menjadi pertikaian yang telah berlaku bukannya membawa kepada tindakan bunuh diri dalam tahanan.

Namun demikian beliau berkata beliau tidak dimaklumkan apa-apa keadaan panik dan tekanan yang dikira wajar untuk mendorong Teoh memelihara maruah diri yang sudah tercemar.

Dan laporan bersama pakar sakit jiwa Dr Badiah Yahya dan Dr Nor Hayati Ali, yang hadir pada prosiding mahkamah dan mewawancara mereka yang rapat dengan Teoh, turut menyatakan status Teoh berada pada risiko yang rendah untuk tindakan membunuh diri.

Laporan mereka menyebut:

“Kami tidak mempunyai bukti bagaimana siasatan dijalankan kerana tidak ada soalan bertulis dikemukakan kepada Teoh atau rakaman audio bagi mengesahkan tahap tekanan yang beliau alami.”

Adalah tidak jelas sama ada beliau mengalami dalam fikirannya kesan kemungkinan dijatuhkan hukuman berhubung tuduhan-tuduhan itu, sama ada sesuatu yang mendatangkan bencana kepada dirinya dan/atau pertubuhannya.”

Meskipun dua pakar sakit jiwa ini bertegas bahawa tidak ada bukti yang boleh dipercayai bahawa Teoh membunuh diri, RCI tetap berkeras untuk menggunakan pemerhatian kedua-dua pakar ini bagi mencadangkan terdapat unsur membunuh diri.

Pakar-pakar sakit jiwa itu mendapati Teoh menerima tekanan emosi berhubung dua peristiwa di bawah berhubung soalsiasat SPRM terhadapnya:

  • Teoh terpaksa mempercepatkan tarikh perkahwinannya selepas mendapati tunangnya mengandung.
  • Pengumpulan maklumat oleh SPRM dari Pejabat Tanah dan Daerah menggambarkan seolah-olah terdapat salah guna peruntukan oleh bosnya, Ean.

Kehabisan modal

RCI terpaksa mengggunakan dua peristiwa ini bagi menyokong kesimpulannya mengenai tindakan bunuh diri dan ini menunjukkan bbahawa RCI kehabisan modal untuk menyakinkan orang awam yang masih ragu-ragu.

Mempercepatkan tarikh perkahwinan akibat kandungan yang tidakbdirancang adalah perkara biasa dan diterima dalam masyarakat btempatan, dan tidak sepatutnya menjadi isu, mahupun ianya mendatangkan krisis terhadap emosi.

Para pegawai SPRM yang melawat pejabat-pejabat kerajaan untuk mendapatkan bukti bagi membabitkan para pemimpin Pakatan Rakyat sudah lama dikenali sebagai ‘modus operandi’ untuk mensabotaj kerajaan negeri Selangor dan Teoh sudah tidak hairan dengan perkara ini.

Walaupun laporan RCI mendapati Teoh sebenarnya membunuh diri namun ianya tidak menyakinkan.

Bagaimanapun, suruhanjaya itu telah menjalankan tugasnya dengan baik apabila mendedahkan salah guna kuasa dan salah laku pegawai-pegawai SPRM, sepertimana jua dalam institusi-institusi yang lain, yang sentiasa dinafikan oleh para pemimpin politik yang korup sejak sekian lama.

Sekiranya RCI berlaku jujur dalam menyiasat kes kematian Teoh ini, sepertimana yang dilakukan dengan mengkritik salah urus tadbir dalam SPRM, ini bermakna RCI memberi perkhidmatan yang baik dan malah membantu tuan-tuan politiknya.

Ini kerana para pengundi akan percaya terhadap parti pemerintah yang bersungguh-sungguh ingin mendedahkan kebenaran, lebih penting dari segi moral, walaupun ianya pahit untuk ditelan.

Namun begitu, Teoh dalam kematiannya akan terus menuntut keadilan daripada para pemimpin politik yang sebenarnya bertanggungjawab terhadap kematiannya.

Tiada ulasan: